Som leder må du sørge for at de ansatte har riktige kvalifikasjoner, kunnskap og verktøy til å utføre ulike oppgaver, og til å møte brukeres ulike behov. Dette krever at du jobber langsiktig og grundig.  For å sikre at ansatte har kunnskap om hva likeverdige tjenester er og hvordan jobbe likeverdig, trenger du tilbakemeldinger om tjenestetilbudet både fra ansatte og brukere.

Du skal sørge for likeverdighet:

  • som arbeidsgiver for dine ansatte
  • ved å ta et overordnet ansvar for å ivareta brukeres rettigheter
  • ved å forankre virksomhetens plikt til å gi likeverdige tjenester 

Å fremme likeverdige tjenester betyr at du som leder har ansvar for

  • å heve kunnskapen hos de ansatte om likeverdige tjenester
  • et godt arbeidsmiljø
  • at ansatte mestrer å møte et mangfold av folk
  • å sikre kvalifisert personell

Ditt arbeid med å gi et likeverdig tjenestetilbud må tydeliggjøres i

  • personalpolitikk og rutiner
  • planer, regler, rapportering og budsjetter

Du skal være tydelig på at likeverdige tjenester er en må-oppgave

Likeverdige tjenester er en lovpålagt plikt og dette må du som leder være tydelig på. Målet er å sikre at de som får tjenester ikke diskrimineres.

En virksomhet som jobber likeverdig, skal ha kunnskap om ulikhet blant de som får tjenester og deres behov. Som leder trenger du derfor kunnskap om:

  • hvem som har krav på å få tjenester
  • hvilke behov ulike grupper eller personer har
  • hva de ansatte trenger for å gi likeverdige tjenester

For å oppnå likeverdige tjenester må du som leder kartlegge og analysere behovene til dine ansatte. Du kan for eksempel foreta en spørreundersøkelse blant dine ansatte, eller en brukerundersøkelse blant de som mottar tjenester. 

Lederansvar – eksempler

Nedenfor finner du noen eksempler på hvor viktig det er med ledelsesansvar og konsekvenser av manglende tydelig ledelse. Eksemplene viser hvor viktig det er å ha en ledelse som sørger for å ha ansatte med riktig kompetanse, og overholde kravene om universell utforming.

Manglende oppfølging

En mannlig pleieassistent ble ansatt på et sykehjem. Han følte seg usikker språklig fordi han ikke kunne norsk flytende, og de eldre klaget på at han hadde manglende norskkunnskaper. Det var uklart om arbeidsgiver enten ikke hadde fanget opp dette språkproblemet, eller om han anså pleieassistentens norskkunnskaper som tilstrekkelige. Uansett fremsto dette som en situasjon der ledelsen ikke grep inn. Pleieassistenten valgte å snakke minst mulig med de eldre, og det forverret situasjonen. Resultatet var at de eldre opplevde forringet kommunikasjon med assistenten, og assistenten opplevde arbeidshverdagen som frustrerende. (Kilde: Dagsavisen 18.09.10)

Utilgjengelige fastlegekontorer

Norges Handikapforbund har kartlagt fastlegekontorer i Trondheim. De fant at det i mindre grad var et problem med framkommelighet inne i lokalene, men at tilgjengeligheten flere steder ikke var tilfredsstillende på grunn av tunge dører, høye skranker og manglende parkering for bevegelseshemmede. I tillegg fant de mangel på handikaptoaletter. (Kilde: Representant for Norges Handikapforbund, LDO-idédugnad om likeverdige helsetjenester 2011)

Vil du vite mer:

Her finner du ut hvordan du må jobbe for å gi likeverdige tjenester:

Rådene er ikke uttømmende, men kan brukes som utgangspunkt for å lage en plan for likeverdige tjenester basert på erfaringer fra brukere og ansatte.