Reell brukerinnflytelse fører til et bedre og mer treffsikkert tjenestetilbud og fører til mindre diskriminering.

Til deg som tjenesteyter

Et tjenestested hvor brukere har reell innflytelse har

  • en ledelse som sikrer at brukere høres ved utforming og gjennomføring av tjenestetilbudet
  • ansatte som sikrer at brukere kan medvirke i egen situasjon

Dette kan gjøres ved

  • å opprette fora for brukerinnflytelse, som brukerutvalg og referansegrupper
  • gjennomføre brukerundersøkelser
  • lære av brukeres klager på tjenesteyting
  • veilede ansatte i brukermedvirkning
  • være konkret om hva brukerne skal og ikke skal få innflytelse på

Til deg som bruker og tjenestemottaker

Brukerinnflytelse er en rettighet du har

Du har rett til å bestemme over egen kropp og eget liv. Retten er forankret i menneskerettighetene og er lovfestet i norsk lov. Det er du som vet hvor skoen trykker, og tilbakemeldinger fra deg gir tjenesteapparatet relevant informasjon om hvordan tjenestene oppleves og funger i praksis. Du kan derfor medvirke og ta beslutninger når det kommer til tjenester som angår deg. Hvor mye du kan medvirke eller beslutte vil variere.  

… men ingen plikt

Du kan gi tilbakemeldinger og påvirke utformingen av tjenestetilbudet, enten i møte med den som gir deg tjenester og/eller ved å delta i ulike brukerfora eller brukerundersøkelser. Når du deltar aktivt, bidrar du til å heve kvaliteten på tjenestene, men du har ingen plikt til å medvirke.

Brukerinnflytelse – eksempler

Nedenfor finner du noen eksempler på manglende brukerinnflytelse. De viser at brukerinnflytelse handler om å lytte og se den, eller de, som mottar tjenester og hvor galt det kan gå dersom brukere ikke får innflytelse i utformingen av tjenestetilbudet. 

Bruker og pårørende ble ikke hørt

To år gamle William ble ikke hørt når han fikk pustebesvær etter å ha spist druer. Til tross for at foreldrene visste hva som hadde skjedd, lyttet ikke legene og sykehusene til dem. Dermed måtte to år gamle William gå med en druestilk i halsen i to uker. (Kilde: NRK 21.03.12)


 

Vil du vite mer:

Her finner du ut hvordan du må jobbe for å gi likeverdige tjenester:

Rådene er ikke uttømmende, men kan brukes som utgangspunkt for å lage en plan for likeverdige tjenester basert på erfaringer fra brukere og ansatte.