Alle må forstå budskapet for at en tjeneste skal være likeverdig

Informasjon som folk ikke forstår, har ingen verdi. Informasjonen må møte et behov hos de som bruker tjenestene, og blant de ansatte.
Det er et mål at folk skal forstå det som blir sagt og skrevet. De du gir tjenester til skal derfor få presentert informasjon på en enkel og tydelig måte. Det betyr at du og din arbeidsplass må ta hensyn til at folk er forskjellige når det utarbeides, tilrettelegges og formidles informasjon.
 
Et tjenestested som leverer likeverdige tjenester gir

  • relevant informasjon
  • forståelig informasjon
  • informasjon som tar hensyn til at folk er forskjellige

Du gir informasjon enten muntlig eller skriftlig

  • gjennom skriftlige publikasjoner
  • gjennom dialog
  • gjennom ulike mediekanaler 



Medvirkning og informasjon henger nøye sammen

Mangelfull informasjon kan gi lav brukermedvirkning. Når folk ikke forstår informasjonen som de blir gitt vil de

  • ikke vite hvilke valgmuligheter de har
  • ikke se rekkevidden av sine valg
  • ikke kunne gi tilbakemeldinger som bedrer tjenestetilbudet

Eksempler – informasjon 

Dårlig informasjon gjør pasienter engstelige

En sykepleierstudent forteller til bladet “Sykepleien” at mange av de ansatte ikke informerer de eldre godt nok når de skal forflyttes. Hun forteller; “Det er svært få ansatte som forbereder pasienten på det som skal skje. Et eksempel var en svært engstelig pasient som ble spesielt redd ved forflytning. Min erfaring med pasienten var at bare jeg tar meg tid og snakker rolig og forklarer og bruker kroppskontakt, så går forflytningen nesten knirkefritt. Men jeg så at de ansatte bare dro pasienten opp, og pasienten ropte og hyperventilerte. Så sa de kanskje ”Det går så bra, så.” Men det hjalp ikke.” (Kilde: Sykepleien nr. 10/2011)

Informasjonsmateriell som ikke inkluderer mangfold

Omtrent tre fjerdedeler av de som deltok på LDOs spørreundersøkelse på Skeive dager i 2011 fortalte at de ikke har fått brosjyrer eller informasjon som var tilpasset dem. Lesbiske, homofile, bifile eller transpersoner nevnes ofte ikke i offentlige brosjyrer og informasjonsmateriell (Kilde: LDO-spørreundersøkelse under Skeive Dager 2011).

Store mengder informasjon er vanskelig tilgjengelige

Nesten alle statsansatte synes at de skriver godt nok. Det mener ikke alle dem som skal forstå det statelige språket. Over en million nordmenn sliter med å forstå skriftlig informasjon fra det offentlige (Aftenpostens omtale, 13.11.12, av innbyggerundersøkelsen (Difi 2010).

 

Vil du vite mer:

Her finner du ut hvordan du må jobbe for å gi likeverdige tjenester:

Rådene er ikke uttømmende, men kan brukes som utgangspunkt for å lage en plan for likeverdige tjenester basert på erfaringer fra brukere og ansatte.