Gå direkte til innhold [access key = c] Gå direkte hovedmeny [access key = m] Gå direkte til kontaktinformasjon [access key = f]

Hovedmeny

Brødsmulesti

20. mai 2008

Utelivsdiskriminering

Å bli nektet å komme inn på en kafé, restaurant eller et annet utested kan oppleves som krenkende. Særlig fordi det skjer foran øynene på mange andre.

Unge mennesker med ikke-vestlig bakgrunn blir oftere nektet å komme inn på utesteder enn andre unge. Diskriminerings-loven forbyr å nekte noen å komme inn på et utested på grunn av etnisk bakgrunn, nasjonal opprinnelse, hudfarge eller religion.

Et utested har lov til å kreve bestemte antrekk eller medlemskap. Slike krav kan hindre enkelte gjester i å komme inn. Utesteder har lov til å ha arrangementer der kun inviterte gjester får komme inn.

Utesteder kan ikke avvise gjester som de tror de ikke vil tjene penger på. Et slikt eksempel kan være personer som ikke drikker alkohol. Utesteder tjener mer penger på å selge drikke med alkohol enn uten. Utstedet kan heller ikke nekte en bestemt gruppe gjester å komme inn, fordi de tror at andre gjester da ikke kommer.

Alle gjester har krav på en personlig vurdering. Utestedets erfaringer med tidligere gjester som har oppført seg dårlig, skal ikke gå ut over nye gjester. Ledelsen ved et utested har rett til å bortvise deg dersom du opptrer i strid med den måten stedet drives på.

Eksempler på diskriminering ved utesteder er:

  • Krav om medlemskap kun for gjester med innvandrer-bakgrunn. 
  • Krav til antrekk er strengere for gjester med innvandrer-bakgrunn.
  • At mennesker med en bestemt etnisk bakgrunn nektes servering.
  • At gjester med samme hudfarge som noen som har oppført seg dårlig, kastes ut.

Hva kan ombudet gjøre?

Hvis du mener et utested har behandlet deg dårlig på grunn av den  etniske bakgrunnen din, kan du anmelde det som har skjedd til politiet. Eller du kan klage til Likestillings- og diskrimineringsombudet. Kravet til bevis er strengere i straffesaker enn i klagesaker til ombudet.

Svensk video om utelivsdiskriminering: