PRAKSIS 2009
Diskrimineringsjuss i Praksis
Publisert av Likestillings- og diskrimineringsombudet
INNHOLD
SI IFRA....................................................................................................................................6
SAMMENDRAG................................................................................................................9
OMBUDETS
ROLLE OG RETTSLIGE VERKTØY.................................13
3.1. Alternativtil domstolene................................................................................................13
3.2. Lovgrunnlag ...................................................................................................................14
3.3. Partshjelper ogrettens venn........................................................................................14
3.4. Høringsinstansogpådriveripolitikkutformingen.....................................................15
DOKUMENTASJON AV EGNE SAKER.........................................................17
4.1. Tallenestale .....................................................................................................................17
4.2. Registrering ....................................................................................................................18
4.3. Klagesaker ......................................................................................................................18
4.4. Utfalliklagesaker ............................................................................................................20
4.5. Saksbehandlingstid ......................................................................................................21
4.6. Veiledningssaker ...........................................................................................................21
4.7. Saker etter
diskrimineringsgrunnlag, område ogsaksår.....................................22
DISKRIMINERINGS- OG
TILGJENGELIGHETSLOVEN.....................27
5.1. Utvidet rettslig vern mot
diskriminering ..................................................................27
5.2. Høytantallhenvendelsertilombudet..........................................................................
29
5.3. Et utilgjengelig samfunn..............................................................................................
30
5.4. Klagesaker om universell utforming ........................................................................32
5.5. Forbud mot diskriminering .........................................................................................37
5.6. Individuelltilretteleggingi arbeidsforhold ................................................................39
5.7. Sakersomhar blitthenlagtfordivirksomheten retterseg etter lovenskrav ........41
5.8. Henvendelserhvorombudethar gitt veiledning .....................................................42
5.9. Ombudet mener .............................................................................................................45
LIKESTILLINGSLOVEN 30 ÅR................................ ..........................................47
6.1. Likestillingslovenfra1979til 2009 ...............................................................................47
6.2. Graviditet ogforeldrepermisjon ..................................................................................48
6.3. FNs kvinnekonvensjon ................................................................................................50
6.4. Utvalgteklagesaker .......................................................................................................50
6.5. Høringer ...........................................................................................................................62
6.6. Ombudet mener .............................................................................................................62
POSITIV SÆRBEHANDLING ................................................................................67
7.1. Hva er positiv særbehandling? ..................................................................................67
7.2. Utvalgte saker .................................................................................................................68
7.3. Ombudet mener ..............................................................................................................71
70-ÅRSREGELEN.........................................................................................................73
8.1. Høringsuttalelse om arbeidsmiljølovens
«70-årsregel» ......................................73
8.2. Klagesakompraktisering av70-årsregelenvedet universitet ..............................75
FINANSIELLE TJENESTER.................................................................................. 79
9.1. Hva sier lovene? ............................................................................................................79
9.2. Utvalgte saker .................................................................................................................81
LIKEBEHANDLING UTEN FORHANDLING.................................................85
AKTIVITETS-
OG REDEGJØRELSESPLIKTEN......................................89
11.1. Ombudetskontrollav likestillingsredegjørelser ....................................................89
11.2. Krav etter likestillingsloven .......................................................................................90
11.3. Kriterierforvurderingavkommunenes likestillingsredegjørelser .....................90
11.4. Viktigeavklaringerinemndasavgjørelser ................................................................91
PÅ VEI MOT ET HELHETIG
DISKRIMINERINGSVERN?....................93
12.1. En samlet lov .................................................................................................................93
12.2. Lovens diskrimineringsgrunnlag ............................................................................94
12.3. Sekkekategori...........................................................................95
OM LDO .....................................................................................96
Hva gjør du hvis andre mennesker prøver å fortelle deg at du er mindre verdt? Hvis din framtidige arbeidsgiver mener du er mindre kvalifisert for drømmejobben fordi du har et barn i magen? Hvis borettslaget du bor i setter opp bommer på tunet, enda de vet at det gjør det vanskelig for deg og rullestolen din å komme seg fram? Hvis dørvakten på puben mener at hudfargen din gjør deg til en bråkmaker. Eller en prostituert. Lager du bråk? Eller finner du deg i det?
Sunniva Ørstavik
Likestillings-
og diskrimineringsombud
Praksis er en presentasjon av Likestillings- og diskrimineringsombudets juridiske virksomhet. Vi har foretatt et utvalg av de sakene ombudet har behandlet i løpet av 2009. De utvalgte sakene belyser hvilke spørsmål og henvendelser ombudet mottar mange av, og hva som er aktuelle problemstillinger på diskrimineringsrettens område, eller de reiser mer prinsipielle spørsmål. I tilknytning til noen av de sakene og emnene vi beskriver, har vi også gjort intervjuer. I denne utgaven av Praksis har vi intervjuet to personer som er innklaget i konkrete klagesaker, samt en representant for en interesseorganisasjon. På denne måten ønsker vi å belyse ulike ståsteder og synspunkter på det arbeidet vi gjør.
Ombudets rolle og rettslige verktøy
Ombudet har et vidt mandat. Ombudet håndhever flere lover, og har også en rolle som pådriver for å fremme likestilling og likebehandling. I kapittel 3 belyses noen prinsipielle sider ved ombudets mandat og rolle som lovhåndhever.
Dokumentasjon av egne saker
Kapittel 4 gir en samlet oversikt over sakene til ombudet.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
Diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven trådte i kraft 1. januar 2009. Kapittel 5 gir en oversikt over utvalgte saker etter
den nye loven, og i 2009 kom det inn 303 klagesaker og 1624 veiledningssaker
til Likestillings- og diskrimineringsombudet, noe som er en kraftig økning i
forhold til i 2008. Økningen skyldes i stor grad saker som gjelder
diskriminering av personer med nedsatt funksjonsevne eller manglende
tilgjengelighet. Mangfoldet av saker er stort, og flere av sakene reiser
problemstillinger som har vært nye for ombudet.
Likestillingsloven 30 år
Likestillingsloven var 30 år i 2009. I kapittel 6 belyses noen prinsipielle klagesaker som gjelder likestilling mellom kvinner og menn. Vi ser blant annet at gravide fremdeles opplever diskriminering på arbeidsplassen, og at det fremdeles er manglende likelønn mellom kvinner og menn. I tillegg til gjennomgang av noen av ombudets egne saker, viser vi også til noen viktige utviklingstrekk likestillingsloven og vernet mot diskriminering på grunn av kjønn har gjennomgått siden loven ble innført for 30 år siden.
Positiv særbehandling
Lovgivningen gir innen visse rammer en adgang til å legge vekt på kjønn ved ansettelser. Denne adgangen til positiv særbehandling er imidlertid underlagt noen vilkår etter diskrimineringslovgivningen. I kapittel 7 viser vi til noen klagesaker som belyser dette.
70-årsregelen
Det reises fra tid til annen spørsmål om aldersgrenser i arbeidslivet innebærer diskriminering på grunn av alder, både fra lovgivers side og i saker for domstolene. I kapittel 8 har vi tatt inn et utdrag fra ombudets høringssvar i forbindelse med at 70-årsregelen for oppsigelsesvern etter arbeidsmiljøloven var på høring, som viser ombudets ståsted. Vi har også tatt inn et sammendrag av en konkret sak som gjelder 70-årsgrensen for statsansatte etter aldersgrenseloven.
Finansielle tjenester
Ved tegning av forsikring og søknad om banktjenester skjer forskjellsbehandling basert på risiko-vurderinger fra forsikringsselskapene og bankene. Kundene deles inn i ulike kategorier basert på hvilken risiko bankene og forsikringsselskapene mener de representerer, basert på statistiske data. Dette får i mange tilfeller som konsekvens at man kommer ulikt ut på grunn av for eksempel kjønn og funksjonsevne. I kapittel 9 viser vi til noen saker ombudet har hatt om tegning av forsikring og om retten til banktjenester i 2009.
Likebehandling uten forhandling
Diskrimineringsvernet er ufravikelig. Dette innebærer at for eksempel en arbeids-giver ikke kan inngå en avtale med arbeidstaker om at arbeidstakeren skal frasi seg retten til å ikke bli diskriminert. Dette ble et vesentlig poeng i en sak for ombudet, som vi omtaler i kapittel 10.
Aktivitets- og redegjørelsesplikten
Arbeidsgivere har plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling og mot diskriminering, og redegjøre for hva som er gjort for å oppfylle aktivitetsplikten i årsberetningen eller årsbudsjettet. LDO fører tilsyn med at redegjørelsesplikten overholdes. I kapittel 11 gis en gjennomgang av kontrollene for 2009. Ombudet har kontrollert likestillingsredegjørelsene til 40 kommuner, to departementer og fem virksomheter innen universitets- og høyskolesektoren.
På vei mot et helhetlig diskrimineringsvern?
Diskrimineringslovutvalget la sommeren 2009 frem forslag til en ny samlet lov mot diskriminering, NOU 2009: 14 «Et helhetlig diskrimineringsvern». I kapittel 12 belyser vi ombudets standpunkt til noen av forslagene til diskrimineringslovutvalget, og som er tatt inn i ombudets høringssvar.
ombudets rolle og rettslige verktøy
3.1. Alternativtil domstolene
Ombudet skal være et alternativ til domstolene. Saksbehandlingen er i hovedsak enklere og raskere. Ombudet skal være et lavterskeltilbud. Det koster ingenting å få sin sak behandlet av ombudet, og det er heller ikke noe krav om at man har en advokat eller juridisk rådgiver til å representere seg. Selv om ombudets konklusjoner ikke kan tvinges gjennom, gir uttalelsene et godt grunnlag for at partene i saken kommer til en enighet. Mange klagesaker ender med at klager gis en økonomisk kompensasjon.
3.2. Lovgrunnlag
Lovgrunnlaget til LDO følger av diskrimineringsombudsloven. Av diskrimineringsombuds-loven følger at ombudet skal føre tilsyn med og medvirke til gjennom-føringen av:
¨ Likestillingsloven (lov 9. juni 1978 nr. 45 om likestilling mellom kjønnene)
¨
Diskrimineringsloven (lov 3. juni 2005 nr. 33 om forbud mot
diskriminering
på grunn av etnisitet, religion m.v.)
¨ Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (lov 20. juni 2008 nr. 42 om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne)
¨
Arbeidsmiljøloven kapittel 13 ( lov 17.
juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
Arbeidstid og stillingsvern, med unntak av § 13-1 tredje
ledd og § 13-9)
¨ Eierseksjonsloven § 3a andre ledd (lov 23. mai 1997 nr. 31 om eierseksjoner)
¨ Husleieloven § 1-8 (lov 26. mars 1999 nr. 17 om husleieavtaler)
¨ Bustadbyggjelova (lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag)
¨ Burettslagslova (lov 6. juni 2003 nr. 39 om burettslag)
3.3. Partshjelper ogrettens venn
Tvisteloven §§ 15-7 og 15-8 gir ombudet adgang til å opptre som partshjelper og «rettens venn». Å opptre som partshjelper innebærer at ombudet opptrer i rettssaker sammen med den diskriminertes prosessfullmektig/advokat. Å opptre som rettens venn innebærer at ombudet gir retten nødvendig rettslig grunnlag for å utrede spørsmål om diskriminering.
3.4. Høringsinstansogpådriveripolitikkutformingen
En sentral del av ombudets arbeid er å uttale seg i forbindelse med relevante lovprosesser og øvrige politiske prosesser. Dette er en viktig del av ombudets arbeid som pådriver for å fremme likestilling og likebehandling.
4.1. Tallenestale
303 klagesaker ble brakt inn for
Likestillings- og diskrimineringsombudet i 2009.
Dette er en økning på 75 prosent i forhold til i 2008, da antallet klagesaker
var 173.
Antall klage- og veiledningssaker etter registreringsår
|
2007
|
2008
|
2009
|
til sammen
|
Klagesaker |
155 |
173 |
303 |
631 |
Veiledning |
1 151 |
1 225 |
1 624 |
4 000 |
til sammen
|
1 306
|
1 398
|
1 927
|
4 631
|
tabell 4.1
I 2009 kom det inn 303 klagesaker og 1624 veiledningssaker til ombudet. Tabell 4.1 viser at økningen i antall klagesaker fra 2008 til 2009 er betydelig, da ombudet i 2008 mottok 173 klagesaker. De sakene ombudet mottar, er antakelig ikke representative for omfanget av diskriminering i det norske samfunnet. Ikke alle som opplever diskriminering henvender seg til LDO. Det kan være flere grunner til dette. For det første må den som klager kjenne til LDO. For det andre må vedkommende vurdere kostnadene med å klage, motpartens reaksjoner på at man har klaget, samt tidsbruk og andre påkjenninger knyttet til å stå i en slik prosess.
4.2. Registrering
Praksis presenterer de juridiske sidene ved ombudets virksomhet. LDO registrerer henvendelser enten som veiledningssaker eller som klagesaker.
Følgende diskrimineringsgrunnlag registreres: kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, alder, funksjonsevne, seksuell orientering, politisk syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon og annet.
4.3. Klagesaker
Klagesakene kjennetegnes ved at det er fremsatt en klage mot en konkret person eller et foretak. Før ombudet tar stilling til om det har skjedd diskriminering, får begge parter anledning til å gjøre rede for sitt syn i saken. Normalt vil ombudet gi en uttalelse om diskriminering har funnet sted eller ikke. I noen tilfeller fører ombudets behandling av en klagesak til at partene kommer til en frivillig løsning før uttalelse er gitt. I slike tilfeller henlegger ombudet saken.
Klagesaker etter diskrimineringsgrunnlag og saksår
FIGUR 4.1
|
2007
|
2008
|
2009
|
Alder
|
16
|
20
|
18
|
Etnisitet med mer
|
42
|
64
|
47
|
Funksjonsevne
|
3
|
9
|
154
|
Kjønn
|
79
|
64
|
56
|
Medlemskap
|
2
|
3
|
1
|
Religion
|
5
|
8
|
4
|
Seksuell orientering
|
2
|
2
|
2
|
Språk
|
3
|
3
|
1
|
Annet/blank/flere
|
3
|
0
|
20
|
figur 4.1
Klagesaker etter samfunnsområde og saksår
FIGUR 4.2
|
2007
|
2008
|
2009
|
Arbeidsliv
|
113
|
96
|
97
|
Bolig
|
2
|
5
|
7
|
Offentlig forvaltning
|
14
|
33
|
14
|
Organisasjoner
|
5
|
1
|
2
|
Politi, påtalemyndihet,
straffesak
|
4
|
3
|
10
|
Privatliv
|
2
|
3
|
0
|
Rettsvesenet
|
1
|
6
|
3
|
Utdanning
|
4
|
9
|
14
|
Varer og tjenester
|
8
|
11
|
116
|
Annet/fleree/ukjent
|
1
|
7
|
40
|
figur 4.2
4.4. Utfalliklagesaker
En klagesak kan få ulike utfall: uttalelse om det har forekommet brudd på diskrimineringslovgivningen eller ikke, eller at saken enten henlegges eller avvises.
Tabell 4.2: Registerte utfall i klagesaker
etter året for uttalelse
|
2007
|
2008
|
2009
|
totalt
|
Uttalelse |
88 |
80 |
98 |
319 |
Uttalelse med varsel |
15 |
3 |
12 |
39 |
Hastevedtak |
0 |
0 |
4 |
4 |
Uttalelse etter omgjøring |
0 |
2 |
1 |
3 |
Henleggelse |
51 |
23 |
42 |
129 |
Avvisning |
3 |
8 |
9 |
24 |
|
157 |
116 |
166 |
518 |
tabell 4.2
Ombudets uttalelser, henleggelser og
avvisninger kan bringes inn for
Likestillings- og diskrimineringsnemnda for full overprøving.
Tabell 4.3: Saker brakt inn for likestillings- og
diskrimineringsnemnda
etter diskrimineringsgrunnlag og år for saksinntak
GRUNNLAG
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
totalt
|
Kjønn |
37 |
14 |
10 |
3 |
64 |
Etnisitet med mer |
8 |
11 |
6 |
2 |
27 |
Alder |
5 |
3 |
2 |
0 |
10 |
Funksjonsevne |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
Seksuell orientering |
0 |
1 |
0 |
0 |
1 |
Religion |
0 |
0 |
1 |
2 |
3 |
Språk |
3 |
1 |
0 |
0 |
4 |
Medlemskap |
1 |
0 |
2 |
0 |
3 |
Annet/blank/flere |
1 |
1 |
0 |
0 |
2 |
totalt
|
55
|
31
|
21
|
8
|
115
|
note
Likestillings- og diskrimineringsnemnda
behandler kun saker som har vært behandlet hos Likestillings-
og diskrimineringsombudet. Tabellen viser saker behandlet av nemnda etter året
saken er første gang
registrert hos ombudet, og altså ikke hvor mange saker som er oversendt per år.
tabell 4.3
4.5. Saksbehandlingstid
Den juridiske saksbehandlingstiden varierer, avhengig av hvilket utfall saken får, og av sakens kompleksitet. Saker som faller utenfor ombudets mandat, avvises normalt innen få uker. Kompliserte saker tar betydelig lengre tid. Den store pågangen av klagesaker i 2009 gjenspeiles i lengre saksbehandlingstid.
Saksbehandlingstid klagesaker – ferdige og uferdige saker
tid
|
År for saksregistrering
|
til sammen
|
||
|
2007
|
2008
|
2009
|
|
Under 3 mnd |
27% |
15% |
17% |
25% |
Fra 3 til 6 mnd |
14% |
12% |
10% |
16% |
Fra 6 til 9 mnd |
33% |
33% |
9% |
22% |
Over 9 mnd |
23% |
22% |
1% |
11% |
Under arbeid |
3% |
17% |
64% |
25% |
|
100% |
100% |
100% |
100% |
tabell 4.4
4.6. Veiledningssaker
I en typisk veiledningssak tar en person kontakt med LDO for å høre om en praksis på en arbeidsplass er lovlig, eller om et regelverk er i strid med diskrimineringslovgivningen. Arbeidstakerorganisasjoner og øvrige interesse- eller medlemsorganisasjoner, for eksempel funksjonshemmedes organisasjoner, tar også kontakt og fremmer klagesaker på vegne av medlemmer.
Veiledningssaker etter diskrimineringsgrunnlag og saksår
FIGUR 4.1
|
2007
|
2008
|
2009
|
Alder
|
53
|
80
|
58
|
Etnisitet med mer
|
184
|
184
|
218
|
Funksjonsevne
|
62
|
91
|
500
|
Kjønn
|
607
|
545
|
522
|
Medlemskap
|
7
|
4
|
2
|
Politisk syn
|
1
|
1
|
1
|
Religion
|
27
|
24
|
29
|
Seksuell orientering
|
18
|
15
|
20
|
Språk
|
18
|
14
|
13
|
Annet/blank/flere
|
174
|
267
|
261
|
figur 4.3
4.7. Saker etter diskrimineringsgrunnlag, område ogsaksår
Tidligere i dette kapitlet har vi referert til klagesaker og veiledningssaker, enten etter diskrimineringsgrunnlag eller samfunnsområde. Tabellene nedenfor sammenstiller dette materialet, slik at man i tabell 4.5 for eksempel kan se hvor mange klagesaker på diskrimineringsgrunnlaget kjønn ombudet har mottatt innen de ulike samfunnsområdene.
Klagesaker etter diskrimineringsgrunnlag, samfunnsområde og registreringsår
klage
|
|
2007
|
2008
|
2009
|
til sammen
|
kjønn
|
totalt
|
79
|
64
|
56
|
199
|
|
Arbeidsliv |
66 |
46 |
40 |
152 |
|
Bolig |
0 |
2 |
0 |
2 |
|
Offentlig forvaltning |
5 |
6 |
4 |
15 |
|
Organisasjoner |
4 |
0 |
0 |
4 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
1 |
2 |
0 |
3 |
|
Privatliv |
1 |
2 |
0 |
3 |
|
Utdanning |
0 |
4 |
1 |
5 |
|
Varer og tjenester |
2 |
1 |
5 |
8 |
|
Annet/flere/ukjent |
0 |
1 |
6 |
7 |
etnisitet |
totalt
|
42
|
64
|
47
|
153
|
Arbeidsliv |
17 |
11 |
25 |
53 |
|
|
Bolig |
2 |
2 |
0 |
4 |
|
Offentlig forvaltning |
7 |
25 |
2 |
34 |
|
Organisasjoner |
1 |
1 |
0 |
2 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
3 |
1 |
6 |
10 |
|
Privatliv |
1 |
1 |
0 |
2 |
|
Rettsvesenet |
1 |
5 |
1 |
7 |
|
Utdanning |
4 |
4 |
5 |
13 |
|
Varer og tjenester |
6 |
9 |
2 |
17 |
|
Annet/flere/ukjent |
0 |
5 |
6 |
11 |
alder |
totalt |
16
|
20
|
18
|
54
|
|
Arbeidsliv |
16 |
18 |
18 |
52 |
|
Offentlig forvaltning |
0 |
2 |
0 |
2 |
fortsetter • |
|||||
klage
|
|
2007
|
2008
|
2009
|
til sammen
|
funksjonsevne
|
totalt
|
3
|
9
|
154
|
166
|
Arbeidsliv |
3 |
6 |
8 |
17 |
|
|
Bolig |
0 |
1 |
5 |
6 |
|
Offentlig forvaltning |
0 |
0 |
7 |
7 |
|
Organisasjoner |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
0 |
0 |
4 |
4 |
|
Rettsvesenet |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Utdanning |
0 |
0 |
7 |
7 |
|
Varer og tjenester |
0 |
1 |
108 |
109 |
|
Annet/flere/ukjent |
0 |
0 |
14 |
14 |
seksuell |
totalt
|
2
|
2
|
2
|
6
|
Arbeidsliv |
2 |
1 |
0 |
3 |
|
|
Varer og tjenester |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
Annet/flere/ukjent |
0 |
1 |
1 |
2 |
religion
|
totalt
|
5
|
8
|
4
|
17
|
|
Arbeidsliv |
4 |
8 |
1 |
13 |
|
Bolig |
0 |
0 |
2 |
2 |
|
Offentlig forvaltning |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Organisasjoner |
0 |
0 |
1 |
1 |
språk
|
totalt
|
3
|
3
|
1
|
7
|
|
Arbeidsliv |
3 |
2 |
1 |
6 |
|
Utdanning |
0 |
1 |
0 |
1 |
medlemskap
|
totalt
|
1
|
4
|
1
|
6
|
|
Arbeidsliv |
1 |
4 |
1 |
6 |
annet/blank/flere
|
totalt
|
3
|
|
20
|
23
|
Arbeidsliv |
1 |
|
3 |
4 |
|
|
Offentlig forvaltning |
1 |
|
1 |
2 |
|
Rettsvesenet |
0 |
|
2 |
2 |
|
Utdanning |
0 |
|
1 |
1 |
|
Annet/flere/ukjent |
1 |
|
13 |
14 |
|
|
|
|
|
|
klagesaker i alt
|
154
|
174
|
303
|
631
|
tabell 4.5
Veiledningssaker etter diskrimineringsgrunnlag, samfunnsområde og registreringsår
|
|
2007
|
2008
|
2009
|
til sammen
|
kjønn
|
totalt
|
607
|
545
|
522
|
1 674
|
|
Arbeidsliv |
374 |
285 |
251 |
910 |
|
Bolig |
3 |
8 |
8 |
19 |
|
Offentlig forvaltning |
75 |
33 |
27 |
135 |
|
Organisasjoner |
11 |
10 |
4 |
25 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
1 |
3 |
3 |
7 |
|
Privatliv |
13 |
13 |
17 |
43 |
|
Rettsvesenet |
0 |
4 |
1 |
5 |
|
Utdanning |
15 |
15 |
10 |
40 |
|
Varer og tjenester |
49 |
37 |
43 |
129 |
|
Annet/flere/ukjent |
66 |
137 |
158 |
361 |
etnisitet
med mer
|
totalt
|
184
|
184
|
218
|
586
|
Arbeidsliv |
55 |
58 |
65 |
178 |
|
|
Bolig |
4 |
7 |
6 |
17 |
|
Offentlig forvaltning |
50 |
22 |
27 |
99 |
|
Organisasjoner |
0 |
2 |
2 |
4 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
19 |
12 |
8 |
39 |
|
Privatliv |
2 |
3 |
6 |
11 |
|
Rettsvesenet |
0 |
1 |
2 |
3 |
|
Utdanning |
6 |
10 |
10 |
26 |
|
Varer og tjenester |
26 |
13 |
18 |
57 |
|
Annet/flere/ukjent |
22 |
56 |
74 |
152 |
alder
|
totalt
|
53
|
80
|
58
|
191
|
|
Arbeidsliv |
34 |
51 |
33 |
118 |
|
Bolig |
1 |
0 |
3 |
4 |
|
Offentlig forvaltning |
0 |
3 |
3 |
6 |
|
Organisasjoner |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Privatliv |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Utdanning |
2 |
1 |
2 |
5 |
|
Varer og tjenester |
7 |
11 |
3 |
21 |
|
Annet/flere/ukjent |
8 |
13 |
14 |
35 |
funksjonsevne
|
totalt
|
62
|
91
|
500
|
653
|
Arbeidsliv |
24 |
21 |
61 |
106 |
|
|
Bolig |
1 |
4 |
8 |
13 |
|
Offentlig forvaltning |
11 |
15 |
66 |
92 |
|
Organisasjoner |
2 |
1 |
3 |
6 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
2 |
0 |
3 |
5 |
|
Privatliv |
1 |
0 |
8 |
9 |
|
Rettsvesenet |
0 |
0 |
4 |
4 |
|
Utdanning |
2 |
8 |
44 |
54 |
|
Varer og tjenester |
5 |
17 |
153 |
175 |
|
Annet/flere/ukjent |
14 |
25 |
150 |
189 |
fortsetter • |
|||||
|
|
2007
|
2008
|
2009
|
til sammen
|
seksuell |
totalt
|
18
|
15
|
20
|
53
|
Arbeidsliv |
4 |
4 |
7 |
15 |
|
|
Bolig |
1 |
2 |
0 |
3 |
|
Offentlig forvaltning |
5 |
2 |
2 |
9 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
1 |
1 |
0 |
2 |
|
Privatliv |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Rettsvesenet |
1 |
1 |
0 |
2 |
|
Utdanning |
1 |
0 |
2 |
3 |
|
Varer og tjenester |
2 |
2 |
0 |
4 |
|
Annet/flere/ukjent |
2 |
3 |
9 |
14 |
religion
|
totalt
|
27
|
24
|
29
|
80
|
|
Arbeidsliv |
9 |
11 |
14 |
34 |
|
Bolig |
1 |
0 |
2 |
3 |
|
Offentlig forvaltning |
4 |
4 |
1 |
9 |
|
Organisasjoner |
3 |
1 |
2 |
6 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
2 |
0 |
0 |
2 |
|
Rettsvesenet |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Utdanning |
4 |
3 |
4 |
11 |
|
Varer og tjenester |
1 |
1 |
0 |
2 |
|
Annet/flere/ukjent |
2 |
4 |
6 |
12 |
språk
|
totalt
|
18
|
14
|
13
|
45
|
|
Arbeidsliv |
5 |
4 |
6 |
15 |
|
Offentlig forvaltning |
5 |
0 |
2 |
7 |
|
Organisasjoner |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
1 |
0 |
0 |
1 |
|
Privatliv |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Utdanning |
3 |
4 |
3 |
10 |
|
Varer og tjenester |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Annet/flere/ukjent |
3 |
4 |
2 |
9 |
medlemskap
|
totalt
|
7
|
4
|
2
|
13
|
|
Arbeidsliv |
7 |
4 |
2 |
13 |
politisk syn
|
totalt
|
1
|
1
|
1
|
3
|
|
Arbeidsliv |
1 |
0 |
1 |
2 |
|
Annet/flere/ukjent |
0 |
1 |
0 |
1 |
annet/blank/flere
|
totalt
|
174
|
267
|
261
|
702
|
Arbeidsliv |
42 |
92 |
58 |
192 |
|
|
Bolig |
1 |
1 |
3 |
5 |
|
Offentlig forvaltning |
22 |
26 |
7 |
55 |
|
Organisasjoner |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Politi, påtalemyndighet, straffesak |
7 |
4 |
4 |
15 |
|
Privatliv |
1 |
2 |
5 |
8 |
|
Rettsvesenet |
1 |
1 |
1 |
3 |
|
Utdanning |
1 |
3 |
9 |
13 |
|
Varer og tjenester |
10 |
13 |
17 |
40 |
|
Annet/flere/ukjent |
89 |
124 |
157 |
370 |
|
|
|
|
|
|
veilednings-saker totalt
|
1 151
|
1 225
|
1 624
|
4 000
|
tabell 4.6
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
5.1. Utvidet rettslig vern mot diskriminering
Den
1. januar 2009 trådte diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (DTL) i kraft.
Loven gir vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne, på alle
samfunnsområder. Før ikrafttredelse av denne loven hadde personer med nedsatt
funksjonsevne kun vern mot diskriminering i arbeidsforhold.
Ombudet har i løpet av 2009 mottatt et stort antall
henvendelser om DTL. Ombudet har gitt skriftlig veiledning om loven, og holdt
en rekke foredrag rundt i landet. Nedsatt funksjonsevne er det
diskrimineringsgrunnlaget det har kommet inn flest klagesaker til ombudet på i
2009.
DTL er bygget opp etter samme mønster som
likestillingsloven og diskriminerings--loven. Direkte og indirekte
diskriminering er forbudt. Trakassering, instruks om å diskriminere eller
trakassere og gjengjeldelse er også forbudt. Saklig begrunnet forskjells-behandling på grunn av nedsatt funksjonsevne er
lovlig. Det er tillatt med positiv særbehandling som bidrar til likestilling.
DTL inneholder i tillegg en plikt til universell utforming
for virksomheter som retter seg mot allmennheten. Med universell utforming
menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene
slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig. Skoler,
kirker, legekontor, restauranter osv er pliktig til å sikre at de områdene som
er tilgjengelig for folk flest er universelt utformet. Dette gjelder likevel
bare så langt tilretteleggingen ikke vil utgjøre en uforholdsmessig byrde for virksomhetene.
Det følger også av DTL at arbeidsgivere,
utdanningsinstitusjoner, barnehager og kommuner har en plikt til å sikre
rimelig individuell tilrettelegging. En sak om manglende individuell tilrette-legging må behandles av ordinære klageinstanser,
som for eksempel fylkesmannen, før de kan behandles hos ombudet.
Det har vært særlig stor pågang av klager til ombudet
på manglende generell tilrettelegging, såkalt universell utforming. Både
kommunale/statlige virksomheter og private er blitt klaget inn til ombudet for
manglende universell utforming. I noen av sakene har ombudet konkludert med at
virksomhetene har brutt plikten til å sikre universell utforming. Dette har
ombudet gjort også i saker hvor virksomhetene ikke har svart på ombudets
henvendelser. I andre saker har ombudet kommet til at det vil være
uforholdsmessig byrdefullt for virksomhetene å gjøre nødvendige utbedringer.
Ombudet har derfor konkludert med at loven ikke er brutt.
Ombudet har også henlagt en rekke av klagesakene
etter DTL. Noen av sakene er blitt henlagt fordi det har vist seg at problemene
har skyldtes misforståelser mellom partene. I andre tilfeller har virksomheten
rettet opp problemet underveis i klageprosessen. Ytterligere saksbehandling har
derfor ikke vært nødvendig.
5.2. Høytantallhenvendelsertilombudet
Svært
mange av klagesakene som ble brakt inn for ombudet i 2009 gjaldt diskriminering
på grunn av nedsatt funksjonsevne. Dette gjaldt hele 154 av totalt 303
klagesaker. Tabell 5.1 viser hvordan sakstilfanget på diskrimineringsgrunnlaget
nedsatt funksjonsevne har økt siden diskriminerings- og tilgjengelighetslovens
ikrafttredelse. Svært mange av disse klagesakene gjelder manglende universell
utforming.
Saker som gjelder nedsatt funksjonsevne
etter sakstype og saksår
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
totalt
|
Klage
|
2
|
3
|
9
|
154
|
168
|
Veiledning
|
27
|
62
|
91
|
500
|
680
|
totalt
|
29
|
65
|
100
|
654
|
848
|
tabell
5.1
Funksjonshemmedes
organisasjoner har vært aktive med å sende inn klagesaker etter diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven. Som det fremgår av tabell 5.2 er det merkbart flere
saker som bringes inn for ombudet av organisasjonene på grunnlaget nedsatt
funksjonsevne enn på andre grunnlag. Disse organisasjonene har vært aktive
pådrivere overfor politikerne og myndighetene for å få loven vedtatt, og
ombudet merker at organisasjonene også tar loven aktivt i bruk.
Klagesaker 2009, antall og andel klaget inn av
organisasjoner (fagforening,
forening, foretak, organisasjon, offentlig virksomhet), utvalgte grunnlag
|
funksjonsevne
|
religion
|
kjønn
|
etnisitet med mer
|
alder
|
Antall
klaget inn |
50
|
1
|
8
|
3
|
0
|
Prosent
av sakene klaget inn av |
31,3%
|
25,0%
|
13,1%
|
6,3%
|
0,0%
|
tabell
5.2
5.3. Et utilgjengelig samfunn
Det står ganske dårlig til når det gjelder universell utforming i det norske samfunnet. Nestleder Janne Skei i samfunnsavdelingen i Norges Handikapforbund anslår at mellom 70 og 80 prosent av alle arbeidsplasser har fysiske barrierer som begrenser valgfriheten til personer med nedsatt funksjonsevne.
– Vi må ha en mye større andel med lavterskel-busser, trikker, tog og tilgjengelige holdeplasser/stasjoner før rullestolbrukere kan reise kollektivt uten å planlegge veldig nøye, sier Janne Skei i samfunns-avdelingen i NHF.
Hovedgruppen av Norges Handikapforbunds medlem-mer er bevegelseshemmede.
– Jeg vil anslå at mellom 70 og 80 prosent av alle arbeidsplasser i Norge har en eller annen form for fysiske barrierer som begrenser valgfriheten. Det betyr at selv om kompetansen er på plass – hvis arbeidsstedet er utilgjengelig – så kan man enten ikke jobbe der, eller så må det gjøres en jobb med tilrettelegging, sier nestlederen i NHF, Janne Skei. For arbeidsgiveren blir det et valg mellom å ansette en som det ikke trengs tilrettelegging for, eller en som det vil koste tid og penger å få satt i arbeid.
Skoler
Når skolene er fysisk utilgjengelige, kan personer med nedsatt funksjonsevne heller ikke ta den utdanningen de ønsker. De må søke seg til skoler der det er mulig å studere.
Nye skoler er i større grad tilgjengelige, selv om heller ikke de er optimale.
– Men mange av skolene våre er utrolig gamle. Det gjelder vel mest i grunnskolen. Universiteter og høyskoler er bedre, men i de fleste skolebygg er det fysiske barrierer, fastslår Skei.
Reise,
kafé
Norges Handikapforbund gjorde undersøkelser for noen år siden der de fant at i landet generelt var åtte av ti kafeer og restauranter utilgjengelige for rullestolbrukere. I Oslo gjaldt det ni av ti.
En stor del av transportnettet er også utilgjengelig for bevegelseshemmede.
– Det er kommet enkelte lavterskelbusser og noen holdeplasser som er tilrettelagt. Men alt må jo matche for at du skal kunne bruke kommunikasjonsnettet. I dag er det slik at rullestolbrukere må planlegge veldig nøye. «Der kan jeg gå av, men ikke der. Jeg må reise noen stasjoner ekstra for å komme av når jeg skal hjem» osv. Før mange av stasjonene er universelt utformet, er det vanskelig å foreta noen impulsiv reise, sier Skei.
Klager
Flere av Norges Handikapforbunds ca. 18 000 medlemmer har klaget til Likestillings- og diskrimineringsombudet i 2009.
– Jeg tror stadig flere vil klage, sier Skei, for det er forferdelig frustrerende å være en del av et samfunn hvor du hele tiden blir ekskludert. Forbundet står selv bak flere av klagesakene som gjelder diskriminering og manglende tilgjengelighet for personer med nedsatt funksjonsevne.
– Vi har meldt inn et rådhus. Ja, faktisk har vi klaget på to! Ett sentralt i forbundet og ett som regionkontoret i Trøndelag har klaget inn. Vi er av den oppfatning at kommunene har et ekstra stort ansvar for å sikre tilgjengelighet.
Over 70 prosent av de offentlige bygningene er utestengende. Det er ganske mye! Rådhus og NAV-kontorer er bedre enn gjennomsnittet. De er minst verst.
Den nye diskriminerings-
og tilgjengelighets-loven er et etterlengtet verktøy.
Våre medlemmer har ikke resignert. Endelig er det ikke bare slik
at de har rett, men nå kan de få rett, sier
Janne Skei.
Når det gjelder hva bedrifter og virksomheter må gjøre for å imøtekomme kravene om universell utforming, er uforholdsmessighetsvurderingene et sentralt punkt. Vi er veldig spente på hvor grensene vil gå. Det må først behandles en del saker før en kan få et bilde av det. Vi er opptatt av retningslinjene for økonomi. Hvor mye tilrettelegging kan man kreve i forhold til virksomhetens økonomi?
Ideelt
utformet
Et universelt utformet samfunn er uten fysiske barrierer, der alle følger den samme strømmen og bruker de samme tjenestene og omgivelsene. Den teknologiske utviklingen vil kunne bidra til at mye av det spesielle forsvinner, slik at man slipper å bli stigmatisert for eksempel ved å være avhengig av spesielle heisinnretninger, tror Skei.
Det finnes ikke noen mønsterkommune i Norge når det gjelder universell utforming.
Kristiansand har jobbet lenge med det. Men det er mer enn nok fysiske barrierer i Kristiansand også. Rogaland fylkeskommune har vært opptatt av universell utforming i fylket gjennom flere år, særlig i samferdselssektoren, og har nærmet seg utfordringen på en systematisk måte.
Skei sier at det er i USA det først ble satt fokus på tilgjengelighet. Der fikk man en lov om fysisk tilgjengelighet innen samferdsel i 1990. Loven inneholder forpliktende handlingsplaner og tidsfrister for tilrettelegging på ulike områder (IKT, Bygg- og uteområder samt samferdsel.)
– Det som er positivt, og gir håp, er at når det gjelder
nye bygg og uteområder, så koster det ikke så mye med
tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne, hvis planene er med i
betraktning fra begynnelsen av.
5.4. Klagesaker om universell utforming
5.4.1.
Uforholdsmessighetsbegrensningen
Sak 09/52
Ving Norge
Norges
Handikapforbund (NHF) klaget på at butikken til Ving Norge AS (Ving) i Karl
Johans gate ikke var universelt utformet. Nivåforskjell mellom gateplan og inngangs-parti var
Saken var den første ombudet behandlet etter
diskriminerings- og tilgjengelighets-loven. NHF viste
til at nivåforskjellen på
Ombudet viste til at det av veiledning til teknisk
forskrift til plan- og bygningsloven følger at anbefalt terskelhøyde for
inngangsdører ikke bør være høyere enn
Ombudet vurderte så om det ville utgjøre en
uforholdsmessig byrde for Ving å utbedre inngangspartiet. Ombudte uttalte at en
ikke kunne omgå kravet til universell utforming ved å henvise kunder i
rullestol til en annen butikk
I etterkant av ombudets uttalelse har Ving og NHF
forsøkt å komme til enighet om hvordan inngangspartiet kan utbedres for å sikre
universell utforming. Ving har vært bistått av arkitekt. Ving mener den beste
løsningen samlet sett vil være en rampe med stigningsgrad 1/8. NHF krever en
løsning som fører til stigningsgrad 1/12.
5.4.2. Universell
utforming av vernede bygg
Sak 09/473
Røros Rådhus
Røros
rådhus er et vernet bygg etter kulturminneloven. Bygget er kontor for ord-fører, rådmann og oppvekstsjef i kommunen. Norges
Handikapforbund (NHF) klaget på at både første og andre etasje i rådhuset ikke
var tilgjengelig for personer med nedsatt bevegelsesevne.
Hovedinngangen til rådhuset bestod av trapp uten
rampe. Det var også vanskelig for rullestolbrukere å få tilgang til møterommet
i første etasje. Resepsjonen for publikums-mottak var
lagt til annen etasje. Kontorene til ordfører, rådmann og oppvekst-sjef var plassert i annen etasje.
Røros kommune erkjente at rådhuset ikke var
universelt utformet. Kommunen la frem et forslag om å gjøre første etasje
tilgjengelig, men ikke andre etasje. Kom-munen viste
til at rådhuset er et fredet bygg, og at utbedring av både første og andre
etasje ville koste for mye. Ombudet har ikke konkludert endelig i saken.
Siden rådhuset er et fredet bygg måtte kommunen legge
frem saken for fylkes-konservatoren.
Fylkeskonservatoren mente det var mulig å gjøre første etasje i rådhuset
universelt utformet. Fylkeskonservatoren la likevel vekt på at det er viktig at
et slikt tiltak får en kvalitet i design og utførelse som står i stil med
bygningen. De oppfordret kommunen til å søke råd om detaljutførelse hos en
arkitekt.
Kommunen la frem et løsningsforslag for ombudet.
Forslaget gikk ut på å sikre generell tilgjengelighet til første etasje i
rådhuset. Kommunen ville etablere en rampeløsning ved trappen og
hovedinngangen. Videre ville kommunen installere en rampeløsning innendørs slik
at møterommet i første etasje ble tilgjengelig for rullestolbrukere.
Resepsjonen skulle flyttes fra andre til første etasje.
Kommunen mente det ville bli for kostbart å sikre
generell tilgjengelighet til kontor-ene i andre
etasje. Kommunen viste til at det kun var i spesielle tilfeller at innbyggerne
i kommunen har behov for kontakt med personene med kontorer i andre etasje.
Ombudet har ikke konkludert endelig i saken, men har
gitt en foreløpig vurdering av ulike løsninger for å bedre tilgjengeligheten.
Etter diskriminerings- og tilgjengelighets-loven er
det kun de delene av virksomheten som er rettet mot allmennheten som er omfattet
av kravet til universell utforming. Ombudet legger vekt på at kontorene i andre
etasje ikke er rettet mot allmennheten. Videre legger ombudet vekt på at
rådhuset er underlagt særlige vernehensyn. Den endelige uttalelsen i denne
saken vil ombudet komme med når Røros kommune har fremlagt dokumentasjon for
hvilke utbedringer som er gjort.
5.4.3. verneverdig, men tilgjengelig
Det er ikke bare lett å være tilgjengelig for alle når man sitter i et verneverdig rådhus fra 1700-tallet. Rådmann i Røros kommune, Henrik Grønn, er glad for at kommunen nå har funnet en løsning som sikrer tilgjengeligheten uten å ødelegge det staselige bygget.
Rådmann Henrik Grønn i Røros kommune
liker løsningen som vil gjøre første etasje i det verneverdige
rådhuset tilgjengelig med rampe.
I februar 2009 klaget Norges Handikap-forbund Røros kommune inn for Likestillings- og diskrimineringsombudet. Handikapforbundet mente rådhuset i byen var utilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne, og dermed i strid med den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Klagen kom ikke overraskende på rådmann Henrik Grønn.
– Det kom vel ikke uventet, men jeg må likevel si at vi opplevde kravene som kom som noe bastante, og kunne kanskje, på bakgrunn av vår redegjørelse, ønsket mer forståelse for at vi driver i en levende verdensarv og et fredet bygg, sier Grønn. Han har likevel ingen problemer med å skjønne at spørsmålet om tilgjengelighet er viktig for Handikapforbundet.
– Vi har all forståelse for at det ønskes best mulig tilgjengelighet, og ser jo at rådhuset på Røros kan være et godt objekt å prøve lovverket på, sier han.
Det er bare ordføreren, rådmannen og oppvekstsjefen som i dag har kontorer i det gamle rådhuset. Kommunens servicekontor og andre publikumsrettede tilbud holder til i et annet bygg. Dette bygget har full tilgjengelighet. Hvis noen har behov for å snakke med rådmannen eller ordføreren, men har problemer med å komme seg inn på rådhuset, har løsningen til nå vært å avholde møtet på et kontor eller møterom i det andre bygget. I følge Grønn har det imidlertid ikke vært en veldig aktuell problemstilling.
Etter at saken ble klaget inn for LDO har kommunen likevel bestemt seg for å gjøre selve rådhuset mer tilgjengelig. De planlegger nå å bygge en rampe på baksiden av huset, slik at skranken og møterommene i første etasje blir tilgjengelige for alle kommunens innbyggere. LDO har gjort en foreløpig vurdering av kom-munens løsningsforslag, og kommet fram til at dersom kommunen sikrer at første etasje blir tilgjengelig på denne måten, vil råd-huset kunne være i samsvar med lovens krav. Handikap-forbundet ønsket opprinnelig at også kontorene i andre etasje skulle gjøres tilgjengelige, men fikk ikke medhold av ombudet på dette punktet. Rådmannen synes den planlagte løsningen er et godt kompromiss mellom verne- og tilgjengelighetshensyn.
– Vi ønsker at den gamle bergstaden skal være et levende
samfunn, og vern gjen-nom bruk er et sentralt
element. Da må man veie det reelle behovet for tilgjenge-lighet opp mot de verdier som ligger i å ta vare på den fredete bygningen. Hvis ikke
kan det beste faktisk bli det godes fiende. Og i dagens kommunale virkelighet
er det i hvert fall ikke rådhus en bør bruke mest penger på, avslutter Grønn.
5.4.4. Midlertidige
forhold
Sak 09/934
Reitan Servicehandel
Uforholdsmessig
byrdefullt – dårlig økonomi og kort tid igjen av leiekontrakt
En
privatperson klaget på manglende universell utforming av inngangspartiet til en
7-Eleven butikk/kiosk. Selv om inngangspartiet ikke var universelt utformet
konkluderte LDO med at virksomheten ikke brøt diskriminerings- og
tilgjengelighetsloven (DTL) § 9.
Ombudet mente det ville være uforholdsmessig byrdefullt for virksomheten å
utbedre inngangs-partiet. Ombudet viste til at det
var kort tid igjen av virksomhetens leiekontrakt.
Utenfor lokalene til 7-Eleven på Røa var det en trapp
som gjorde det vanskelig for personer med nedsatt bevegelsesevne å komme inn i
butikken. Virksomheten erkjente at inngangspartiet ikke var universelt
utformet. Virksomheten mente likevel at utbedring av inngangspartiet ville være
for kostbart da virksomheten gikk med underskudd. Leiekontrakten for lokalene
var også midlertidig. Leieperioden varte frem til juli 2010.
Ombudet uttalte at en butikk har plikt til å sikre at
inngangspartiet er universelt utformet, da dette er en del av en virksomhets
hovedløsning.
Virksomheten erkjente at inngangspartiet ikke var
universelt utformet. En rullestol-rampe ville også
være for bratt i dette tilfellet.
Den sentrale vurderingen for ombudet var derfor om
utbedring ville være uforholds-messig byrdefullt for
virksomheten. Ombudet fant at det på daværende tidspunkt ville være
uforholdsmessig byrdefullt for Reitan Servicehandel å utbedre inngangspartiet.
Det avgjørende for ombudets konklusjon var at virksomheten hadde lagt frem tall
som viste at butikken gikk med underskudd. Ombudet la også vekt på at det var
kort tid igjen av virksomhetens leiekontrakt. Reitan Servicehandel hadde
bekreftet overfor ombudet å ta hensyn til plikten til universell utforming ved
inngåelse av ny leiekontrakt.
Sak 09/1052
Frøya/Hitra
legesenter
Uforholdsmessig
byrdefullt – virksomheten flytter til nye lokaler
Norges
Handikapforbund (NHF) klaget på manglende universell utforming av parkerings-plass, inngangsparti og toaletter ved
Frøya/Hitra legesenter. LDO konkluderte med at kommunen var forpliktet etter
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven til å sikre at personer med nedsatt
bevegelsesevne kom inn hovedinngangen. Å utbedre toalett-fasilitetene ville imidlertid bli for kostbart. Virksomheten skulle i løpet av kort tid
flytte til et annet bygg.
NHF anførte at verken parkeringsplass, inngangsparti
eller toalettene på det kom-munale legesenteret
oppfylte kravet til universell utforming i DTL. NHF mente det var for få
parkeringsplasser for personer med nedsatt bevegelsesevne tilknyttet
legesenteret. De få plassene som var reservert var for langt unna inngangen til
legesenteret. Videre mente NHF at inngangspartiet ved legesenteret ikke kunne
benyttes av personer med nedsatt bevegelsesevne fordi døren var tung og hadde
ikke automatisk døråpner. NHF anførte også at toalettfasilitetene på
legesenteret ikke tilfredsstilte kravene i DTL. NHF viste til at plasseringen
av HC-toalettet hindret diskresjon for de som tok
blodprøver ved senteret.
Ombudet vurderte først om kommunehuset var universelt
utformet. Ombudet fant at området utenfor legesenteret og parkeringsplassene
var universelt utformet. Når det gjaldt hovedinngangen mente ombudet det ikke var
tilstrekkelig til å oppfylle lovens krav at det fantes en annen inngang som
kunne benyttes. Ombudet viste til at det er hovedløsningen som skal være
tilgjengelig. Hovedinngangen til kommunehuset oppfylte dermed ikke kravet til
universell utforming. Toalett-fasilitetene ble heller
ikke regnet for å være i tråd med kravet til universell utforming i § 9.
Etter DTL § 9 er en virksomhet rettet mot
allmennheten forpliktet til å sikre universell utforming så langt det ikke
medfører en uforholdsmessig byrde. Ombudet vurderte derfor om det ville være
uforholdsmessig byrdefullt for kommunen å utbedre hovedinngangen og toalettene.
Ombudet mente at utbedring av toalettfasilitetene
ville innebære for store kostnader. Legesenteret skulle i løpet av våren 2010 også
flytte til et annet bygg. Ombudet fant derfor at en ikke kunne kreve at
kommunen bygget om toalettfasilitetene. Ombudet understreket at kommunen var
pliktig til å gjøre det som var mulig for at toalettene ble tilgjengelige for
personer med nedsatt funksjonsevne.
For hovedinngangen viste ombudet til at denne kunne
utbedres ved at en automatisk døråpner ble installert. Ombudet innhentet
opplysninger om at automatisk døråpner og montering av denne ville koste ca. 22
000 kroner. Ombudet mente det var mulig for kommunen å gjennomføre dette.
Ombudet konkluderte med at kommunen var forpliktet til å sikre at
hovedinngangen ble tilgjengelig for personer med nedsatt funksjonsevne.
5.4.5. Når
virksomheten ikke svarer
Sak 09/49
Game Stop
Virksomheten
Game Stop ble klaget inn for ombudet. Ombudet
konkluderte med at Game Stop bryter diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven. Inngangspartiet var ikke tilrettelagt for personer
med nedsatt funksjonsevne. Game Stop svarte aldri på
ombudets henvendelser. Game Stop sannsynliggjorde
dermed ikke at utbedring av inngangspartiet ville være uforholdsmessig
byrdefullt.
Norges Handikapforbund (NHF) klaget på nivåforskjell
mellom bakkenivå og inngangs-dør i en av
virksomhetens butikker. NHF mente nivåforskjellen førte til at rullestol-brukere ikke kom seg inn i butikken. Ombudet
besøkte butikken. Ombudet mente den ikke var tilrette-lagt for rullestolbrukere. Det var flere trappetrinn mel-lom gateplan og butikken. Inngangs-partiet var heller
ikke stort nok til at rullestol-brukere kunne ta seg
inn gjennom inngangs-døren (manglende snu-sirkel). Ombudet skrev flere brev til Game Stop og ba om redegjørelse. Game Stop svarte aldri på ombudets henvendelser. Virksomheten sannsynliggjorde dermed
ikke at det ville være uforholdsmessig byrdefullt å tilrettelegge
inngangspartiet. Ombudet konkluderte dermed med at Game Stop brøt plikten til universell utforming etter diskriminerings- og
tilgjengelighetsloven.
Game Stop har i etterkant
av ombudets uttalelse tatt kontakt med ombudet, og med-delt at de vil utbedre lokalene slik at de blir tilgjengelige. Saken er dermed
fremdeles under behandling.
5.5. Forbud mot diskriminering
Sak 08/1738
Bom i borettslag
Et
borettslag hadde satt opp syv bommer på borettslagets område. Bommene hindret
en mann med nedsatt bevegelsesevne i å bruke tilrettelagt transport for
funksjonshemmede (TT). Ombudet konkluderte med at borettslaget handlet i strid
med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Mannen var avhengig av elektrisk rullestol. Han
brukte ordningen med tilrette-lagt transport for
funksjonshemmede. Borettslaget hadde satt opp bommene for å ivareta sikkerheten
til barna i borettslaget. Det hadde tidligere vært mye trafikk i området. For å
åpne bommene måtte en ha tilgang til en såkalt Oslo-nøkkel. Ikke alle sjåfører
i Oslo Taxi hadde tilgang til Oslo-nøkkelen. Oslo Taxi ønsket heller ikke å
utstyre alle sine sjåfører med nøkkel. Dette gjorde at mange TT taxier ikke kom
helt frem til mannens bolig. Mannen måtte da selv komme seg forbi bommene i
elektrisk rullestol, og ned til taxiene. Dette var særlig vanskelig om vinteren
når det var mye snø ute.
Ombudet uttalte at det å sette opp bommer i
borettslag er en nøytral handling. Saken reiste derfor spørsmål om indirekte
diskriminering av personer med nedsatt bevegelses-evne.
Ombudet mente bommene førte til at personer med nedsatt bevegelses-evne fikk redusert sin frihet. Bommene gjorde det særlig vanskelig for mannen å
benytte seg av tilrettelagt transport. Ombudet fant derfor at bommene stilte
personer med nedsatt bevegelses-evne dårligere enn
andre beboere i borettslaget.
Ombudet vurderte så om forskjellsbehandlingen var
lovlig, det vil si om forskjells-behandlingen var
saklig, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende. Ombudet uttalte at
hensynet til å ivareta barnas sikkerhet i utgangspunktet var et saklig formål.
Ombudet mente likevel at borettslaget hadde mulighet til å sette opp bommer som
var selvlukkende, og hvor en ikke trengte Oslo-nøkkel for å åpne bommene.
Ombudet mente også at borettslaget hadde ressurser til å erstatte bommene med
selvlukkende bommer. Et slikt tiltak ville dermed ikke være uforholdsmessig
inngripende overfor borettslaget. Borettslaget hadde dermed handlet i strid med
DTL § 4.
Sak 09/119
Bom i sameie
En
kvinne klaget til ombudet på at et boligsameie hadde satt opp en bom det var
vanskelig å åpne. Ombudet konkluderte med at sameiet handlet i strid med
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
I et boligsameie med 246 leiligheter var det satt opp
bommer for å redusere trafikken på området. En bom var tung slik at den var
vanskelig å åpne for personer i rullestol.
Etter diskriminerings- og tilgjengelighetsloven er
det forbudt å praktisere en ordning som fører til at personer på grunn av
nedsatt funksjonsevne stilles dårligere enn andre. Det første spørsmålet
ombudet tok stilling til var om bommen førte til at personer med nedsatt
bevegelsesevne stilles dårligere enn andre. Ombudet uttalte at det i
utgangspunktet er en nøytral handling å sette opp en bom. Ombudet mente likevel
at bommen kunne hindre bevegelsesfriheten til personer med redusert
bevegelsesevne. Det avgjørende for ombudet var at det ikke var mulig for
kvinnen å åpne bommen uten assistanse. Den hindret klager i å komme seg til og
fra sitt hjem. Ombudet fant derfor at ordningen med bommen stilte personer med
nedsatt bevegelsesevne dårligere enn andre.
Forskjellsbehandling som er nødvendig for å oppnå et
saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller dem
som forskjellsbehandles, er likevel legitimt. Ombudet mente at boligsameiets
ønske om å begrense trafikken av hensyn til barna i boligsameiet var et saklig
formål. Ombudet vurderte så om ordningen med bommen var nødvendig for ivareta
formålet. Ny bom som ville være lettere å betjene for de fleste ville koste 30
000 kroner å anskaffe. Det var 246 leiligheter i sameiet. Ombudet la vekt på at
ny bom ville utgjøre en lav kostnad for den enkelte leilighet. Ombudet fant
derfor at det ikke var nødvendig å beholde den eldre og tunge bommen for å
ivareta barnas sikkerhet.
Boligsameiet ga i ettertid ombudet tilbakemelding om
at det vil rette seg etter ombudets uttalelse. Sameiet vil i samråd med klager
vurdere alternative løsninger.
Sak 09/342
Parkering i
borettslag
En
kvinne med dårlig hjertekapasitet og som venter på hjertetransplantasjon fikk
ikke parkere bilen sin i nærheten av boenheten sin. LDO konkluderte med at
borettslaget kvinne bodde i diskriminerte henne.
Kvinnen har grunnet sin nedsatte hjertekapasitet fått
anslått av sin lege at maks gangdistanse for henne er
Kvinnen kom med flere alternative løsninger. Hun
foreslo blant annet at det ble opparbeidet en parkeringsplass på baksiden av
hennes boenhet. Ingen av løsningene ble godtatt av borettslaget. Borettslaget
foreslo å opparbeide felles parkeringsplasser for personer med nedsatt
bevegelsesevne. Disse ville være
Ombudet vurderte om borettslagets generelle praksis
om ikke å innvilge parkerings-tillatelse utenfor
boenhetene var i strid med diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 4.
Ombudet mente at borettslagets praksis førte til at kvinnen ble stilt dårligere
enn andre. Ombudet viste til at parkeringsplassene borettslaget tilbød lå mer
enn
Ombudet vurderte om
forskjellsbehandlingen likevel var lovlig, det vil si om forskjells-behandlingen var saklig, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngripende. Ombudet fant at
hensynet til å ivareta barns sikkerhet, og å ivareta estetiske hensyn, i
utgangspunktet var saklige formål. Ombudet vurderte så om borettslagets
manglende individuelle vurdering av parkeringssøknader, virket uforholdsmessig
inngripende for personer med nedsatt funksjons-evne.
Ombudet foretok her en avveining av det positive formålet ved at kvinnen fikk
parkere nær boenheten sin, mot den negative virkningen parkeringen kunne få for
de andre andels-eierne i borettslaget. Ombudet fant
at det ville virke uforholdsmessig inngripende å nekte kvinnen å parkere på et
av parkeringsalternativene. Ombudet konkluderte derfor med at borettslaget
hadde handlet i strid med DTL.
Saken er brakt inn for Likestillings- og
diskrimineringsnemnda.
Sak 09/1352
Avvisning av blind
restaurantgjest med førerhund
En
mann med nedsatt synsevne ble nektet adgang til en restaurant fordi han hadde
med førerhund. LDO kom til at restauranteieren hadde brutt forbudet mot
indirekte diskriminering i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Restauranten erkjente at mannen ikke fikk ta med seg
førerhunden inn i lokalet. Restauranten viste til at de av helsemessige årsaker
ikke tillot noen hunder i restauranten. Det ble laget mat i lokalene, og hunder
var derfor ikke akseptabelt.
Ombudet uttalte at praksisen om å forby hunder var
tilsynelatende nøytral. Den gjelder generelt for alle hundeeiere. Saken reiste
derfor spørsmål om indirekte diskriminering. Ombudet la vekt på at en blind
person er avhengig av sin førerhund. Ombudet mente mannen ble stilt dårligere
enn andre gjester da han ikke fikk ta med førerhunden inn i restauranten.
Ombudet tok så stilling til om forskjellsbehandlingen
likevel var lovlig. Det vil si om den var saklig, nødvendig og ikke
uforholdsmessig inngripende. Ombudet la vekt på at det i forskrift om
næringsmiddelhygiene § 27 fjerde ledd slås fast at førerhunder ikke omfattes av
forbudet mot å ta pelsdyr inn i lokaler hvor det lages mat. Ombudet la vekt på
at forskriften er en del av norsk lov som restauranter i Norge må overholde.
Ombudet mente avvisningen av gjesten ikke var saklig. Restauranten hadde
handlet i strid med forbudet mot indirekte diskriminering i DTL § 4.
Sak 09/1293
Avvisning av
rullestolbruker på kafé
En
mannlig rullestolbruker ble nektet adgang til en kafé. Mannen mente årsaken var
at han satt i rullestol. LDO kom til at det ikke var grunn til å tro at
avvisningen av mannen skyldes at han satt i rullestol.
Mannen viste til at han en formiddag ble nektet
adgang til en kafé. Mannen hevdet eieren av kafeen ikke ønsket rullestoler i
lokalet fordi han nettopp hadde vasket gulvet. Mannen viste til at eieren av
kafeen låste døren til kafeen fra innsiden.
Kafeeieren bestred at mannen ikke fikk adgang til kafeen fordi han satt i rullestol. Kafeeieren viste til at han hadde vasket gulvet, og at
kafeen skulle stenge da mannen kom. Ingen flere kunder fikk tilgang til kafeen
den dagen.
Ombudet fant at det ikke var grunn til å tro at
avvisningen av mannen skyldes hans nedsatte bevegelsesevne. Ombudet viste til
at det ikke var noen direkte vitner til episoden. Det stod påstand mot påstand
mellom partene. En påstand om diskriminering er aldri tilstrekkelig til å
konstantere brudd på loven.
5.6. Individuelltilretteleggingi arbeidsforhold
Sak 09/370
Oppsigelse av
barnehageansatt med epilepsi
En
mann med epilepsi mente han ble diskriminert på grunn av nedsatt funksjonsevne
da han ble sagt opp fra sin stilling som barnehageassistent. LDO kom til at
arbeidsgiver ikke hadde oppfylt tilretteleggingsplikten i diskriminerings- og
tilgjengelighetsloven § 12.
Mannen var ansatt i et vikariat til september 2009
med tre måneders prøvetid. Mannen hadde en mild form for epilepsi. Mannen
opplyste ikke om epilepsien ved ansettelsen. Julen 2008 fikk mannen epileptiske
symptomer fire ganger på jobb. Dette var i en periode da mannen ikke hadde
tilgang til medisiner. Hans spesialistlege var
fraværende.
I februar 2009 ble han sagt opp fra stillingen.
Arbeidsgiver begrunnet opp-sigelsen med brudd på
kontrakten og uansvarlig opptreden. Barnehagen mente det var uansvarlig av
mannen ikke å ha medisiner når han arbeidet i barnehage. Barnehagen fryktet at
farlige situasjoner kunne oppstå dersom mannen var alene med barna på vakt.
Arbeidsgiver viste også til at mannen ikke hadde opplyst om epilepsien da han
ble ansatt. Dersom han hadde gjort dette, ville barnehagen hatt mulighet til å
tilrettelegge mannens arbeidssituasjon. Arbeidsgiver viste til at de hadde
forsøkt å tilrettelegge for mannen. Mannen hadde fått vakter hvor det var flere
ansatte på jobb samtidig.
Ombudet påpekte at når en arbeidstaker har nedsatt
funksjonsevne, har arbeidsgiver tilretteleggingsplikt. En oppsigelse av en
arbeidstaker fordi han har epilepsi vil derfor i utgangspunktet være i strid
med DTL. Ombudet understreket at en slik oppsigelse kun vil være saklig når
arbeidsgiver har gjort det som er mulig for at arbeidstaker skal få fortsette i
stillingen.
Barnehagen hadde ikke fremlagt dokumentasjon på at
mannen hadde fått mellom-vakter eller at
vaktordningen var endret. Det var heller ikke fremlagt dokumentasjon på at
annen tilrettelegging var blitt forsøkt. Ombudet konkluderte derfor med at
arbeidsgiver ikke hadde oppfylt sin tilretteleggingsplikt etter
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Saken ble brakt inn for Likestillings- og
diskrimineringsnemnda. Nemnda kom, som ombudet, til at arbeidsgiver ikke
oppfylte tilretteleggingsplikten etter diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven (nemndas sak nr. 40/2009).
Sak 08/1073
Tilrettelegging i
arbeidsforhold – før diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven trådte i kraft
En
mann med depresjon mente han ble diskriminert på grunn av nedsatt funksjons-evne da han ble sagt opp fra sin stilling som
tollinspektør. Mannen mente arbeids-giver burde
tilrettelagt arbeidsoppgavene fremfor å si ham opp. Ombudet vurderte saken
etter arbeidsmiljølovens tidligere bestemmelse § 13-1, jf. § 13-2 (1), da DTL
ikke var trådt i kraft i 2008. Ombudet fant at arbeidsgiver hadde gjort det som
var mulig for å tilrettelegge mannens arbeidsoppgaver.
Mannen var ansatt som tollinspektør, men ble sagt opp
i 2008. Arbeidsgiver begrunnet oppsigelsen med at mannens ustabile adferd
medførte redsel og usikkerhet i arbeidsmiljøet. Arbeidsgiver viste til at
tilrettelegging av arbeidsoppgaver var blitt forsøkt.
Ombudet påpekte at en oppsigelse begrunnet i ansattes
psykiske tilstand/sykdom i utgangspunktet vil være i strid med
arbeidsmiljøloven § 13-1(1). Ombudet understreket at etter arbeidsmiljøloven er
en oppsigelse lovlig dersom arbeidsgiver kan dokumentere at oppsigelsen var
begrunnet i saklige formål, nødvendig og ikke uforholdsmessig inngrip-ende overfor arbeidstakeren. Ombudet vurderte om
arbeidsgiver kunne tilrette-lagt arbeids-stedet eller mannens arbeidsoppgaver, jf. den tidligere bestemmelsen i
arbeidsmiljø---loven § 13-5.
Mannen hadde flere ganger fått
permisjon for behandling av depresjonen/sykdom-men.
Det var også arrangert flere møter hvor mannen, lege, NAV, bedriftshelse-tjeneste -
og arbeidsgiver hadde deltatt. Arbeidsgiver hadde lagt frem dokumenter som
viste dette for ombudet.
Ombudet la vekt på at det var
blitt gjennomført en rekke tiltak for at mannen skulle få fortsette i jobben.
Ombudet fant derfor at arbeidsgiver hadde gjort det som var mulig for å
tilrettelegge mannens arbeidsoppgaver. Ombudet understreket at ombudet vanskelig
kunne overprøve den skjønnsmessige vurderingen som var gjort av arbeidsgiver i
dette tilfellet. Da det ikke var mulig å tilrettelegge arbeidet, mente ombudet
at oppsigelsen var lovlig.
5.7. Sakersomhar blitthenlagtfordivirksomheten retterseg etter lovenskrav
En
rekke av klagesakene som er brakt inn for ombudet, er blitt henlagt fordi virksom-hetene retter seg etter lovens krav etter at de har
fått brev fra ombudet på bakgrunn av en klage. Dette viser at vi i mange
tilfeller oppnår at lovens krav etterleves, samtidig som vi unngår at det
oppstår en tvist mellom partene. Vi mener også at dette viser at det nytter å
bringe saker inn for ombudet.
Sak 09/1368
En
mann klaget på at en trafikkstasjon med kundemottak ikke var tilrettelagt for
hørselshemmede. Trafikkstasjonen kjøpte inn tre teleslynger som ble plassert
foran
hver publikumsskranke. Ombudet henla derfor klagesaken.
Sak 09/1403
En
mann klaget på at en bensinstasjon ikke var universelt utformet. Bensinstasjonen
foretok endringer, og bygget ut HC toalettet og fasaden. Etter utbyggingen av bensin-stasjonen mente ombudet at diskrimineringen hadde
opphørt. Ombudet henla derfor klagesaken.
Sak 09/218
En
kvinne klaget på at rullestolbrukere ikke hadde adgang til å bestille kinobilleter via internett. Rullestolbrukere var henvist
til å bestille på telefon hvor de måtte betale seks kroner per minutt. Oslo
Kino gikk etter hvert med på en midlertidig ordning om at rullestolbrukere
skulle få bestille kinobilleter via internett.
Ombudet henla derfor klagesaken.
Sak 09/950
En
forening for personer med MS klaget til ombudet på at en HC parkering var blitt
brukt som snødepot. Innklagede viste til at snøen nå var blitt flyttet, og at
noe lignende ikke ville skje igjen. Klager kommenterte aldri brevet fra
innklagede. Ombudet mente diskrimineringen var opphørt. Ombudet henla derfor
saken.
5.8. Henvendelserhvorombudethar gitt veiledning
De
fleste som henvender seg til ombudet, ønsker i første rekke veiledning om diskrimineringvernet generelt eller i tilknytning til en
konkret situasjon. Slike henvendelser blir ikke behandlet som klagesaker hvor
ombudet gir en uttalelse.
I 2009 har ombudet gitt veiledning i et stort antall saker.
Tilrettelegging av
undervisning
Sak 09/2404
Fravær som følge av
diabetes
En
mann med diabetes fikk beskjed av skolen han gikk på at det var fare for at han
måtte avslutte studiet som følge av mye fravær. Fraværet skyldes diabetes og
endret medisinering.
Ombudet ga mannen veiledning om at det etter
diskriminerings- og tilgjengelighets-loven § 4 er
forbudt å diskriminere noen på grunn av nedsatt funksjonsevne. Ombudet viste
også til at det følger av DTL § 12 at skole og utdanningsinstitusjon skal
foreta rimelig individuell tilrettelegging av lærested og undervisning for å
sikre at elever og studenter med nedsatt funksjonsevne får likeverdige
opplærings- og utdanningsmuligheter. Ombudet understreket at det må foretas en
konkret vurdering i hver enkelt sak. Ombudet rådet mannen til å ta spørsmålet
om tilrettelegging av undervisning opp med skolens ledelse igjen. Eventuelle
legeerklæringer burde fremvises for ledelsen.
Sak 09/1982
Tapt studierett som
følge av langtidssykemelding
En
kvinne mistet studieretten fordi hun hadde vært langtidssykemeldt. Hun hadde
derfor ikke levert masteroppgave.
Ombudet ga kvinnen veiledning om at begrepet «nedsatt
funksjonsevne» omfatter fysiske, psykiske og kognitive funksjoner. Sykdom er
ikke vernet direkte i loven. Ombudet mente likevel det kunne stilles spørsmål
ved om universitetets reglement (som ikke tok hensyn til sykdom) var i strid
med forbudet mot diskriminering i DTL. Ombudet viste til at dersom
universitetets reglement er saklig, nødvendig og ikke uforholds-messig inngripende, vil det imidlertid ikke være i strid med forbudet mot indirekte
diskriminering. -Ombudet anbefalte kvinnen først å
klage på vedtaket til universitetet
hun studerte ved.
Sak 09/1960
Manglende
tilrettelegging for elev på ungdomsskole
En
mor hevdet at skolen hennes sønn gikk på ikke tilrettela de fysiske forholdene
og undervisningen for sønnen. Sønnen hadde Downs syndrom, autisme og
adferdsvansker.
Ombudet viste til at skolen har en plikt til å
tilrettelegge slik at sønnen får samme grad av opplæring som andre elever.
Ombudet viste til at en sak om tilrettelegging på skole må være behandlet av
rette myndigheter før ombudet kan vurdere den. Ombudet viste til at alle elever
i grunnskolen har en generell klagerett til fylkesmannen i tilfeller hvor de
mener de ikke får oppfylt sine rettigheter etter lov og forskrift. Ombudet
anbefalte kvinnen å klage til fylkesmannen. Ombudet informerte om at et vedtak
fra fylkesmannen kan klages inn for ombudet.
Diskriminering og
manglende
tilrettelegging i arbeidsforhold
Sak 09/856
Manglende
tilrettelegging på arbeidsplassen for hørselshemmet
En
kvinne mente at skolen hun arbeidet på, i liten grad var tilrettelagt for
personer
med nedsatt hørsel. Kvinnen ville ha veiledning om hvilke tiltak skolen var
forpliktet til
å iverksette.
Ombudet viste til at eksempler på tilrettelegging som
skolen er forpliktet til, kan være spesialutstyr av ulik art, egne
dataprogrammer, fysisk tilrettelegging og annet. Ombudet understreket at
plikten kun omfatter tilrettelegging som ikke innebærer en uforholds-messig byrde for arbeidsgiver. Hva som er uforholdsmessig å pålegge arbeidsgiveren, må
vurderes konkret i den enkelte sak.
Sak 09/1090
Diskriminering på
grunn av tilknytning
til person med nedsatt funksjonsevne
En
kvinne mente seg diskriminert ved at hun hadde fått varsel om oppsigelse fra
sin arbeids-giver. Kvinnen mente dette skyldes at hun
hadde hjemmekontor. Hun var avhengig av hjemmekontor for å kunne ta seg av
sønnen, som har nedsatt funksjons-evne. Ombudet mente
saken reiste spørsmål om diskriminering, og rådet kvinnen til å klage.
Ombudet understreket igjen at forskjellsbehandling
som er nødvendig for å oppnå et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig
inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles, ikke anses som
diskriminering. Forskjellsbehandling i arbeidslivet må i tillegg være nødvendig
for utøvelsen av arbeid eller yrke. Ombudet har så langt ikke fått
tilbakemelding fra kvinnen.
Sak 09/107
Tilstedeværelsesbonus
En
bedrift opererte med såkalt «tilstedeværelsesbonus». Det innebar at arbeids-takerne fikk 1000 kroner mer i måneden dersom de
ikke hadde fravær i løpet av måneden.
Ombudet viste til at sykdom som sådan ikke er vernet
i loven. Forskjellsbehandling på grunn av fravær som skyldes kroniske sykdommer
omfattes imidlertid av diskriminerings-vernet etter
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Ombudet uttalte at slike bonuser
reiser spørsmål om indirekte diskriminering, da bonusordningen i utgangspunktet
er nøytral men særlig vil stille for eksempel kronisk syke dårligere enn andre.
Sak 09/1214
Arbeidsgiver
reduserte stillingen på grunn av kronisk sykdom
En
person hadde vært sykemeldt grunnet kronisk sykdom (cystisk fibrose) 20%i et
år. Legen hadde skrevet ut aktiv sykemelding (20%) Arbeidsgiver reduserte
kvinnens stillingsprosent til 80%. Kvinnen hadde vedtak på at NAV betalte fra
første sykedag.
Ombudet viste til at det ikke er noe krav om at de
negative følgene er av en viss størrelse. En lavere stillingsandel vil kunne
medføre tap av inntekt og pensjonspoeng. Ombudet mente derfor saken reiste
spørsmål om diskriminering. Kvinnen har ikke åpnet klagesak hos ombudet.
Individuell
tilrettelegging av kommunale tjenester
Sak 09/1206
Klagemuligheten må
være uttømt
før ombudet kan behandle saken
En
kvinne mente boforholdene i den kommunale leiligheten
hun leide ikke var optimale i forhold til hennes nedsatte bevegelsesevne.
Ombudet understreket at også tjenester som ytes av
kommunale organer skal tilrette-legges for den enkelte.
Kommunen er derfor i utgangspunktet forpliktet til å tilrette-legge kommunale leiligheter for personer med nedsatt funksjonsevne. Dette gjelder med
mindre det vil utgjøre en uforholdsmessig byrde for kommunen.
Hva den individuelle tilretteleggingen skal bestå av,
vil bero på en konkret vurdering av behovene til den personen det gjelder.
Ombudet understreket at det må foreligge et vedtak
fra de kommunale organer før ombudet kan se på saker vedrørende individuell
tilrettelegging av kommunale ytelser. Det er klare forutsetninger i lovens
forarbeider om at en sak om individuell tilrettelegging skal klages inn til
Fylkesmannen før ombudet kan behandle slike saker.
5.9. Ombudet mener
Ombudet
har mottatt mange klagesaker og henvendelser om veiledning som gjelder
diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Dette viser at det er et
stort behov for et rettslig vern mot diskriminering på dette grunnlaget.
Loven krever at virksomheter rettet mot allmennheten
skal være universelt utformet. Som mange vet, ser ikke virkeligheten slik ut. I
enhver norsk by kan man for eksempel se at det er trapper inn til butikker,
eller at det ikke finnes personale til stede som kan assistere blinde og
svaksynte som ikke kan betjene en billettautomat. Det er kanskje derfor ikke så
rart at ombudet har mottatt svært mange klagesaker om manglende tilgjengelighet
og manglende universell utforming.
Vi mener imidlertid at vi har en vei å gå før vi har
et tilfredsstillende verktøy til å fremme diskriminerings- og
tilgjengelighetslovens formål om tilgjengelighet og likeverd. Det er blant
annet behov for at vi får et sektorlovverk, som forskrifter om universell
utforming for bygg, transportmidler og IKT. Uten en oppdatert sektorlovgivning
som angir de nærmere kravene, og som håndheves av de respektive myndighetene på
feltet, har vi ikke et fullgodt juridisk verktøy eller håndhevingsapparat for å
nå formålet om et tilgjengelig samfunn.
Det er også behov for standarder, forskrifter eller
veiledninger/rundskriv som klargjør hva universell utforming er, og hvor langt
plikten går. Personer med ulike funksjonsnedsettelser har ulike behov. Det kan
derfor være uklart hvilke krav som skal stilles, og hvilke behov som skal
ivaretas, slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig.
Vår erfaring er at det er en utfordring både for virksomhetene som plikter å
innrette seg etter loven, og for ombudet som håndhever av lovverket, å fastslå
hvor langt plikten går.
En problemstilling ombudet har sett gjennom klagesaksbehandlingen, er at det i noen saker oppstår en konflikt mellom vernehensyn og hensynet til tilgjengelighet. En annen problemstilling er hvem som skal ta ansvaret og bære kostnaden ved å sikre universell utforming når flere virksomheter holder til i samme bygg, så lenge det er virksomheten og ikke gårdeier som er ansvarlig for dette etter diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Ved etablering av nye virksomheter vil vi også understreke at det er viktig at virksomhetene tar inn kravene til universell utforming allerede i planleggingsfasen, slik at de unngår å få krav om utbedring i etterkant fra ombudet eller nemnda. Et pålegg om utbedring i etterkant vil kunne innebære en dyrere løsning. Løsningen vil kanskje heller ikke bli optimal, fordi man i noen tilfeller vil måtte godta en «nest best» særløsning fordi universell utforming av hovedløsningen ikke lar seg gjennomføre av praktiske grunner eller fordi det vil være uforholdsmessig kostbart.
6.1. Likestillingslovenfra1979 til 2009
Likestillingsloven
forbyr forskjellsbehandling på grunn av kjønn. Likestillingsloven ble vedtatt
9. juni 1978, og trådte i kraft 15. mars 1979. Samtidig ble Likestillings-ombudet opprettet. Formålet med loven er å fremme likestilling mellom kjønnene, og tar
særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.
Loven er blitt endret en rekke ganger. Noen av de
viktigste endringene ble foretatt i 2002 og 2005. Enkelte av endringene innebar
kodifisering av tidligere praksis, mens andre endringer innførte nye regler.
I § 3 finner vi den såkalte generalklausulen i loven,
som forbyr direkte og indirekte forskjellsbehandling av kvinner og menn.
Bestemmelsen skilte opprinnelig ikke mellom direkte og indirekte forskjells-behandling. Denne endringen kom inn i loven i
2002. Forskjells-behandling med kjønnsskjev effekt
var også før den tid forbudt, men ved lov-endringen fikk man en presisering av begrepene. Vilkårene for unntak ble også
tydelig-gjort og til dels skjerpet. Graviditetsdiskriminering ble før 2002
regnet som indirekte diskriminering, men dette måtte endres som følge av Norges
tilslutning til EØS-avtalen. EF-direktiver og rettspraksis fra EF-domstolen som
gjelder kjønn ble bindende for Norge, og etter EF-retten ble
graviditetsdiskriminering regnet som direkte diskriminering.
I 2002 ble plikten til å arbeide aktivt og målrettet
for likestilling (aktivitets-plikten),
en plikt som påhvilte offentlige myndigheter, utvidet til også å gjelde for arbeids-givere i privat sektor, samt arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene,
jf. likestillingsloven §
Andre endringer som kan nevnes er: Forbud mot
seksuell trakassering (2002) og trakassering på grunn av kjønn (2005), samt
forbud mot gjengjeldelse overfor den som tar opp en sak om forskjellsbehandling
(2005). Innenfor arbeidslivet har man siden 1995 hatt en regel om delt
bevisbyrde i saker etter likestillingsloven, og i 2005 ble regelen endret til
også å gjelde utenfor arbeidslivet. Formålet med bevisbyrdereglene er å
effektivisere diskrimineringsvernet.
To forslag til endringer i likestillingsloven har
vært til politisk behandling i 2009. -Det ene gjelder
innføring av et uttrykkelig forbud mot å spørre om graviditet, adopsjon eller familie-planlegging under jobbintervju. Det andre gjelder
oppfølging av Diskrimineringslov-utvalgets del-utredning NOU 2008: 1 «Kvinner og homofile i tros-samfunn», som inneholder forslag til endringer i
likestillingslovens virkeområde. Unn-taket for indre
forhold i trossamfunn i lovens § 2 foreslås fjernet. Utvalget mente at tros-samfunns adgang til religiøst begrunnet
forskjellsbehandling kan hjemles i generelle saklighets-regler,
og at unn-takene for trossamfunn ikke bør gå lenger
enn nødvendig. I Ot.prp. nr. 79 (2008–2009) og Prop.
6.2. Graviditet ogforeldrepermisjon
I
løpet av de 30 år likestillingsloven har eksistert, har det tidligere Likestillings-ombudet og det nåværende Likestillings- og
diskrimineringsombudet behandlet svært mange klagesaker og gitt enda flere
veiledninger, om vernet mot diskriminering knyttet til graviditet og
foreldrepermisjon.
Arbeidslivssaker som omhandler graviditet per saksår
|
år
for saksregistrering
|
|||
|
2007
|
2008
|
2009
|
totalt
|
Klage
|
30
|
26
|
14
|
109
|
Veiledning
|
187
|
162
|
90
|
576
|
totalt
|
217
|
188
|
104
|
685
|
tabell
6.1
Inntrykket
er at økonomi og praktiske hensyn veldig ofte går foran hensynet til den
gravide arbeidstakeren. Diskrimineringsvernet ser fortsatt ut til å være ukjent
for en del arbeidsgivere, mens andre arbeidsgivere er uenig i at deres
vurdering av hva som er best for bedriften skal vike for et absolutt
diskrimineringsforbud.
Lovbrudd i arbeidslivssaker som omhandler graviditet
per saksår
|
år
for saksregistrering
|
|||
|
2007
|
2008
|
2009
|
total
|
Ikke brudd på loven
|
8
|
3
|
0
|
16
|
Brudd på loven
|
15
|
14
|
5
|
40
|
Ikke ferdig behandlet |
7
|
9
|
9
|
53
|
totalt
|
30
|
26
|
14
|
109
|
tabell
6.2
Ombudet
registrerer at flere menn tar kontakt med spørsmål om forskjellsbehandling på
grunn av foreldrepermisjon, både for å få veiledning og for å fremme
klagesaker. At fedrekvoten økes, og at flere menn tar
lang permisjon, ser ombudet på som positivt. Det er imidlertid urovekkende at
både mødre og fedre opplever diskriminering på grunn av foreldrepermisjon.
Klagers kjønn i saker som omhandler foreldrepermisjon
|
år
for saksregistrering
|
|||
|
2007
|
2008
|
2009
|
totalt
|
Ikke oppgitt
|
0
|
5
|
3
|
24
|
Kvinne
|
12
|
13
|
4
|