Hotell- og restaurant-, og utelivsbransjen

Eksempler på kartlegging av risiko og forslag til tiltak i hotell-, restaurant-, og utlivsbransjen. Dette viser hvordan kartlegging, risikovurdering og tiltak kan gjøres i ulike avdelinger.

Eksempel på handlingsplan etter at det er gjennomført en kartlegging og risikovurdering.

Tabellen viser eksempler på farer/problemer som kan kartlegges - Husøkonomavdeling
 Risiko
  • Mange jobber alene, også om kvelden
  • Alenearbeid omfatter alle arbeidssituasjoner der man som ansatt er alene
  • Gjestene opplever rommet som en privatsone og «glemmer» at ansatte er på jobb
 Hvem rammes
  • Kvinner
  • Unge og nye ansatte
  • Ansatte med minoritetsbakgrunn og dårlig språkkunnskap
  • Mange midlertidig og deltidsansatte som ikke kjenner sine rettigheter og plikter
 Hva kan skje
  • Nakne gjester på rom
  • Seksuelle tilnærmelser
  • Seksuelle kommentarer
 Tiltak
  • Samtale/opplæring om hva som ikke er akseptabel oppførsel
  • Regler for å ikke gå inn på bo-rom med gjester eller å jobbe med lukket dør
  • Plikt til å varsle ved brudd
  • Rett til å trekke seg ut av vanskelige situasjoner
  • Leder eller annen ansvarlig skal ta over situasjonen ved brudd
  • Avklaring av hvordan episoder rapporteres og konsekvenser for gjester

Eksempel på handlingsplan etter at det er gjennomført en kartlegging og risikovurdering.

Tabellen viser eksempler på farer/problemer som kan kartlegges - Alenearbeid
 Risiko
  • Det er vanskelig å tilkalle hjelp
  • Det er større fare for alvorlige overgrep
  • Økt risiko ved servering av alkohol og fulle gjester
  • Nattarbeid
  • Stille perioder hvor ansatte er alene med utilregnelige/ubehagelige gjester/kunder
 Hvem rammes
  • Unge, kvinnelige ansatte
  • Ansatte med minoritetsbakgrunn og dårlig språkkunnskap
 Hva kan skje
  • Overgrep
  • Truende oppførsel
  • Seksuelle kommentarer fra gjester/kunder
  • Seksuelle handlinger fra gjester/kunder
 Tiltak
  • Mulighet til å kalle inn assistanse
  • Samtale/opplæring om hva som ikke er akseptabelt fra gjester/kunder
  • Plikt til å varsle ved brudd
  • Rett til å trekke seg ut av situasjoner (der det er mulig)
  • Avklaring av hvordan episoder rapporteres og konsekvenser for gjester

Eksempel på handlingsplan etter at det er gjennomført en kartlegging og risikovurdering.

Tabellen viser eksempler på farer/problemer som kan kartlegges - Baransatte og servitører
 Risiko
  • Servering av alkohol
  • Trakassering blir ofte tolerert fordi det kommer fra gjester
  • Berusede gjester
  • Kvelds- og nattarbeid
  • Alenearbeid
  • Arbeid i private situasjoner
 Hvem rammes
  • Kvinner og unge ansatte
  • Ansatte under opplæring
 Hva kan skje
  • Seksuelle kommentarer fra gjester
  • Seksuelle handlinger fra gjester
  • Seksuelle kommentarer og tilnærmelser fra kollegaer
 Tiltak
  • Samtale/opplæring om hva som ikke er akseptabelt fra gjester og mellom ansatte
  • Opplæring av kollegaer slik at de støtter nyansatte, ekstrahjelper og unge kvinner
  • Oppfriskning i forbindelse med sesonger som julebord og firmafester
  • Plikt til å varsle ved brudd
  • Opplæring og avtale med vaktselskaper om håndtering
  • Avklare konsekvenser og etterspill for kunder

Eksempel på handlingsplan etter at det er gjennomført en kartlegging og risikovurdering.

Tabellen viser eksempler på farer/problemer som kan kartlegges - Kjøkken
 Risiko
  • Arbeidskultur med høyt tempo og hierarki
  • Kveldsarbeid og uregelmessig arbeidstid
  • Sosialt etter vakt
 Hvem rammes
  • Lærlinger og praksisplasser eller andre ansatte under opplæring
  • Unge kvinnelige ansatte
 Hva kan skje
  • Seksuelle kommentarer fra kollegaer og ansatte med lederansvar
  • Seksuell tilnærmelser fra kollegaer og ansatte med lederansvar
 Tiltak
  • Samtale/opplæring med ansatte om hva som er akseptabel oppførsel
  • Særskilte regler for å beskytte lærlinger og elever i praksis
  • Plikt til å varsle ved brudd

Tabellen viser eksempler på farer/problemer som kan kartlegges - Lærlinger og ansatte under opplæring
 Risiko
  • Avhengighet og underordning
  • Kveldsarbeid og uregelmessig arbeidstid
  • Service for gjester og kunder
  • Berusede gjester
  • Sosiale settinger i forbindelse med jobben
 Hvem rammes
  • Unge og kvinnelige ansatte
  • Ansatte under opplæring
 Hva kan skje
  • Seksuelle kommentarer fra kollegaer og ansatte med lederansvar
  • Seksuell tilnærmelser fra kollegaer og ansatte med lederansvar
 Tiltak
  • Særskilt opplæring av lærlingsansvarlige om trakassering
  • Ta tak i negativ kultur på avdelingen før lærlingen kommer
  • Opplæring av nye lærlinger om hvor grensen går og hvem de skal varsle hvis den brytes