Massemedias kvinnebilder

Gjennomgripende seksualisering av kvinner i media er et stort tilbakeslag for likestillingen, sier likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik.

− Det er et stort problem at kvinner framstilles som objekter. Det er dette vi har ønsket å bekjempe gjennom en lang likestillingskamp. Gutter og jenter som vokser opp i dag skal ikke møte en slik fremstilling av kvinner, sier likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik.

Dagens medievirkelighet er preget av kroppsfiksering og stereotype, seksualiserte bilder.

− Nettaviser bruker kvinnekroppen for å få flere «klikk» på nettartikler. Unge jenter ned i 11-årsalderen legger ut bilder av seg selv i enkelte Facebook-grupper der det handler om å kåre den peneste jenta. Det er overalt, sier Ørstavik.

Kvinnegruppen Ottar står bak kampanjen «Stopp pornokulturen», som har spredt seg gjennom Twitter og Facebook. «Stopp pornokulturen» viser med eksempler hvordan særlig nettavisenes bildebruk bygger opp under kvinnen som sexobjekt.

Generalsekretær i Norsk presseforbund Per Edgar Kokkvold påpeker i Dagsavisen denne uken at en del aviser og nettaviser bruker kvinner som staffasje og at det blir mer og mer kroppsfiksering i storsamfunnet.

− Jeg mener det hører til redaktøransvaret at man ikke skal delta i noe som er kvinnefiendtlig. At man bruker kvinner som et blikkfang, er noe man burde være ferdig med i 2013. Det er avleggs og gammelmodig og bidrar til en kroppskultur som er usunn, sier Kokkvold til avisen.

Ørstavik mener at norske redaktører har et kjempestort ansvar og er glad for at Norsk presseforbund tar dette på alvor.

− Faren er at vi blir så vant til dette at vi ikke stiller spørsmål ved det lenger. Derfor er det så viktig med organisasjoner som Ottar, som har dette på sin dagsorden, og som viser at vi daglig godtar at det viktigste er at du ser deilig ut og er et objekt for andres blikk, sier Ørstavik.