Reell brukerinnflytelse fører til et bedre og mer treffsikkert tjenestetilbud og fører til mindre diskriminering.
Til deg som tjenesteyter
Et tjenestested hvor brukere har reell innflytelse har
- en ledelse som sikrer at brukere høres ved utforming og gjennomføring av tjenestetilbudet
- ansatte som sikrer at brukere kan medvirke i egen situasjon
Dette kan gjøres ved
- å opprette fora for brukerinnflytelse, som brukerutvalg og referansegrupper
- gjennomføre brukerundersøkelser
- lære av brukeres klager på tjenesteyting
- veilede ansatte i brukermedvirkning
- være konkret om hva brukerne skal og ikke skal få innflytelse på
Til deg som bruker og tjenestemottaker
Brukerinnflytelse er en rettighet du har
Du har rett til å bestemme over egen kropp og eget liv. Retten er forankret i menneskerettighetene og er lovfestet i norsk lov. Det er du som vet hvor skoen trykker, og tilbakemeldinger fra deg gir tjenesteapparatet relevant informasjon om hvordan tjenestene oppleves og funger i praksis. Du kan derfor medvirke og ta beslutninger når det kommer til tjenester som angår deg. Hvor mye du kan medvirke eller beslutte vil variere.
… men ingen plikt
Du kan gi tilbakemeldinger og påvirke utformingen av tjenestetilbudet, enten i møte med den som gir deg tjenester og/eller ved å delta i ulike brukerfora eller brukerundersøkelser. Når du deltar aktivt, bidrar du til å heve kvaliteten på tjenestene, men du har ingen plikt til å medvirke.
Brukerinnflytelse – eksempler
Nedenfor finner du noen eksempler på manglende brukerinnflytelse. De viser at brukerinnflytelse handler om å lytte og se den, eller de, som mottar tjenester og hvor galt det kan gå dersom brukere ikke får innflytelse i utformingen av tjenestetilbudet.
Bruker og pårørende ble ikke hørt
To år gamle William ble ikke hørt når han fikk pustebesvær etter å ha spist druer. Til tross for at foreldrene visste hva som hadde skjedd, lyttet ikke legene og sykehusene til dem. Dermed måtte to år gamle William gå med en druestilk i halsen i to uker. (Kilde: NRK 21.03.12)
Vil du vite mer: | |
---|---|
Her finner du ut hvordan du må jobbe for å gi likeverdige tjenester: Rådene er ikke uttømmende, men kan brukes som utgangspunkt for å lage en plan for likeverdige tjenester basert på erfaringer fra brukere og ansatte. |