15/2439: X Auto AS bryter ikke plikten til universell utforming
A klaget på manglende universell utforming av inngangspartiet, inngangsdøren og toalettet til X Auto AS.
Etter at ombudet tok saken til behandling, bestemte X Auto AS seg for å utbedre alle forholdene som A klaget på. De vil installere en automatisk døråpner, vurdere å utbedre toalettet til HC-toalett i fremtiden, og fjerne terskelen foran inngangsdøren. Ombudet konkluderte derfor med at X Auto AS ikke bryter plikten til universell utforming, forutsatt at de planlagte utbedringene gjennomføres.
- Saksnummer: 15/2439
- Lovgrunnlag: diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 13
- Dato for uttalelse: 2. mars 2016
OMBUDETS UTTALELSE
Sakens bakgrunn
Sommeren 2015 pusset X Auto AS opp fasaden på virksomheten.
A har vært kunde hos X Auto AS i flere år. Han er rullestolbruker, og har flere ganger påpekt at butikkens hovedinngang er utilgjengelig for rullestolbrukere.
Partenes syn på saken
A:
A opplyser at den nye hovedinngangen har en terskel som gjør det umulig å komme inn ved egen hjelp med rullestol. Det er heller ikke montert døråpner på inngangsdøren. Det er også bygget et nytt toalett som ikke er laget for rullestolbrukere.
X Auto AS:
X Auto AS opplyser at de vil rette opp i de påklagede forholdene. X Auto AS har målt åpningskraften på hovedinngangsdøren, som er på 80 N. De har bestilt utbedring av inngangsdør med automatisk elektrisk døråpner. Arbeidet vil bli utført i løpet av mars 2016. Terskel foran inngangsparti blir utbedret tidlig til sommeren når det blir mulig å legge ny asfalt.
Ved eventuell senere større ombygging hvor toalettplassering er mulig å tilpasses rullestolbrukere, vil dette bli inkludert i planlegging.
Rettslig grunnlag
Ombudet håndhever lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven), jf. § 28. Ombudet kan gi uttalelse om et forhold er i strid med loven, jf. diskrimineringsombudsloven § 3 tredje ledd, jf. § 1 andre ledd nr. 3.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven
Plikt til universell utforming
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (dtl) § 13 tredje ledd pålegger offentlige og private virksomheter rettet mot allmennheten en plikt til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon. Brudd på plikten til universell utforming etter § 13 regnes som diskriminering, jf. § 12 første ledd.
Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, inkludert informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), slik at virksomhetens alminnelige funksjon kan benyttes av flest mulig, jf. § 13 andre ledd.
For bygninger, anlegg og uteområder rettet mot allmennheten gjelder kravene til universell utforming i eller i medhold av plan- og bygningsloven, jf. diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 15.
Kravene til universell utforming i eller i medhold av plan- og bygningsloven har ikke tilbakevirkende kraft, og gjelder derfor ikke for bygninger, uteområder mv. som er bygget før kravene trådte i kraft. Ombudet har likevel lagt til grunn at kravene til universell utforming i henhold til diskriminerings- og tilgjengelighetsloven i utgangspunktet gjelder for eldre bygninger, uteområder mv. Dette følger av langvarig praksis fra både ombudet og Likestillings- og diskrimineringsnemnda. Pålegg om utbedring vil i disse tilfellene imidlertid fort kunne bli en uforholdsmessig byrde for virksomheten, se under om denne vurderingen. Ombudet og nemnda har derfor lagt til grunn at eldre bygninger, uteområder mv. kan kun pålegges enkle utbedringstiltak. Enkle utbedringstiltak er for eksempel installering av en automatisk døråpner.
Unntak fra plikten til universell utforming
Plikten til universell utforming rekker så langt det ikke medfører en uforholdsmessig byrde for virksomheten, jf. dtl § 13 tredje ledd første punktum. Ved vurderingen av om utformingen eller tilretteleggingen medfører en uforholdsmessig byrde vil den positive effekten og viktigheten av tilretteleggingen måtte veies mot kostnader og andre former for belastning tilretteleggingen medfører. Det følger av loven at det særlig skal legges vekt på tilretteleggingens effekt for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, om virksomhetens alminnelige funksjon er av offentlig art, de nødvendige kostnadene ved tilretteleggingen, virksomhetens ressurser, sikkerhetsmessige hensyn og vernehensyn.
Bevisregler
Det skal legges til grunn at diskriminering har funnet sted hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har skjedd diskriminering og den ansvarlige ikke sannsynliggjør at diskriminering likevel ikke har funnet sted, jf. § 30 andre ledd bokstav b).
Ombudets vurdering
Ombudet vil innledningsvis fastslå at X Auto AS er en virksomhet som er rettet mot allmennheten, og har dermed plikt til å sikre at virksomhetens hovedløsninger er universelt utformet etter diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 13. Virksomheten må i utgangspunktet tilrettelegge de deler av virksomhetens lokaler som benyttes av allmennheten (kunder eller andre) på en slik måte at flest mulig, uavhengig av individuelle forutsetninger, vil ha tilgang til virksomhetens tjenester og service.
Det neste ombudet må ta stilling til er om X Auto AS tilfredsstiller krav til HC-toalett, åpningskraft på hovedinngangsdør på maksimum 30 N og trinnfritt inngangsparti.
Er inngangsdøren i tråd med kravene til universell utforming?
Åpningskraften på en hovedinngangsdør kan ikke være mer enn 30 N, jf. byggteknisk forskrift § § 12-15(3)(b). Forskriften gjelder ikke direkte for X Auto, men hvorvidt kravet i forskriften er oppfylt har betydning for vurderingen av om virksomheten oppfyller kravet til universell utforming i dtl § 13.
X Auto AS opplyser at åpningskraften på hovedinngangsdøren er på 80 N. Dette er ikke i tråd med kravene til universell utforming i forskriften over. Døren er for tung å åpne for blant annet personer i rullestol.
X Auto AS opplyser at de har bestilt installering av en automatisk døråpner i løpet av mars 2016. I henhold til tidligere praksis legger ombudet til grunn at virksomheten ikke handler i strid med kravene til universell utforming når virksomheten vil utbedre de påklagede forholdene, se for eksempel sak 14/1756.
Ombudet konkluderer derfor med at inngangsdøren er i tråd med kravene til universell utforming som følger av dtl § 13, forutsatt at den planlagte utbedringen gjennomføres.
Er inngangspartiet i tråd med kravene til universell utforming?
Det er krav til tilnærmet trinnfri adkomst til inngangsdør, jf. byggteknisk forskrift § 12-15(3)(d). Terskelhøyde kan ikke være mer enn 25 mm, og terskelen må være avfaset. Også her gjelder at forskriften ikke direkte kan påberopes overfor X Auto, men hvorvidt kravet i forskriften er oppfylt har betydning for vurderingen av om virksomheten oppfyller kravet til universell utforming i dtl § 13.
X Auto AS opplyser at det er en terskel foran inngangsdøren. X Auto AS har ikke opplyst hvor høy terskelen er. Men X Auto AS har ikke bestridt klagers anførsel om at terskelen er så høy at det er umulig å komme inn ved egen hjelp med rullestol. Ombudet legger derfor til grunn at terskelen er høyere enn 25 mm. Dette er ikke i tråd med kravene til universell utforming i forskriften. Ombudet bemerker at en høy terskel foran inngangsdøren, og en åpningskraft på døren som er godt over 30 N, vil sammen utgjøre en betydelig utfordring for personer i rullestol.
X Auto AS opplyser at de vil fjerne terskelen i begynnelsen av sommeren 2016. Ombudet konkluderer derfor med at inngangspartiet er i tråd med kravene til universell utforming, forutsatt at den planlagte utbedringen gjennomføres.
Er toalettfasilitetene i tråd med kravene til universell utforming?
I etasjer i publikumsrettede bygg hvor det er ett bad og ett toalett, må både badet og toalettet være universelt utformet, jf. byggteknisk forskrift § 12-9 (2). Forskriften gjelder ikke direkte for X Auto, men hvorvidt kravet i forskriften er oppfylt har betydning for vurderingen av om virksomheten oppfyller kravet til universell utforming i dtl § 13.
X Auto AS opplyser at kundetoalettet ikke er i tråd med kravene til universell utforming. De opplyser at de vil vurdere å bygge om toalettet i fremtiden, men har per dags dato ingen konkret plan for å utbedre toalettet.
Ombudet legger til grunn at virksomheten ikke har et kundetoalett som er universelt utformet.
Vil utbedring av toalettet innebære en uforholdsmessig byrde?
X Auto AS har i tidligere korrespondanse med ombudet opplyst at utbedring av toalettet vil kreve en større ombygging med oppmeisling av gulv og endring av kloakkrør i sokkel. I det tidligere brevet opplyste virksomheten at de ikke er i stand til å oppgradere toalettforholdene på nåværende tidspunkt.
Ombudet har ikke bedt om å få tilsendt regnskap og lignende for å vurdere hvorvidt det vil være økonomisk mulig for virksomheten å bygge om toalettet. Men et søk på virksomheten på internett viser at X Auto AS er en familieeid bedrift med få ansatte. Virksomheten hadde et overskudd på kr 300 000,- i 2014. Dette er ikke et høyt overskudd. Ombygging av et toalett er kostbart. Utbedringen vil heller ikke ha en betydelig effekt for å bygge ned funksjonshemmende barrierer. Ombudet ser det som naturlig at virksomheten prioriterer utbedring av inngangspartiet og inngangsdøren fremfor toalettet. Ombudet viser i den forbindelse til at eldre bygninger kun kan pålegges enkle utbedringstiltak, i henhold til ombudets og nemndas praksis, som nevnt over.
På bakgrunn av ovenstående er ombudet kommet til at det vil være en uforholdsmessig byrde å stille krav til utbedring av toalettet på nåværende tidspunkt.
Ombudet ønsker imidlertid å bemerke at selv om ombudet konkluderer med at X Auto AS ikke handler i strid med plikten til å sikre universell utforming av toalettet, betyr ikke det at X Auto AS ikke har plikt til å foreta seg noe. X Auto AS har plikt til å jobbe aktivt og systematisk for å sikre universell utforming. Dette følger av aktivitetsplikten i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 13 første ledd. Ombudet er positiv til at X Auto AS ivaretar sin aktivitetsplikt etter loven, og vurderer mulighetene for å bygge HC-toalett i fremtiden.
Konklusjon
-
X Auto AS handler ikke i strid med kravene til universell utforming i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 13, under forutsetning av at virksomheten gjennomfører planlagte utbedringer av inngangspartiet og inngangsdøren.
-
X Auto AS handler ikke i strid med kravene til universell utforming i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 13 ved å mangle et universelt utformet toalett.