Kommunale tjenestetilbud

Formålet med tilretteleggingsplikten er å sikre alle like muligheter. For å få til dette må det kommunale tjenestetilbudet tilpasse sitt tilbud til den enkeltes behov. Personen som trenger tilrettelegging må samtidig medvirke, slik at kommunen kan tilrettelegge på en best mulig måte. Tilretteleggingen kan både være organisatorisk og fysisk, for eksempel tilpasset arbeidstid, tilpassede arbeidsoppgaver, fjerning av dørterskler eller installering av heis.

De kommunale tjenestetilbudene har ikke en plikt til å tilrettelegge dersom det å tilrettelegge vil innebære en uforholdsmessig byrde for dem. Det skal imidlertid mye til for at noe skal anses som en uforholdsmessig byrde. Hvis virksomheten har dårlig råd, tilretteleggingstiltaket er veldig dyrt, og tilretteleggingen ikke vil komme andre til gode, kan det etter en konkret vurdering anses som en uforholdsmessig byrde for virksomheten. 

Andre offentlige tjenester

Andre offentlige tjenester kan også ha en plikt til å tilrettelegge etter det generelle diskrimineringsforbudet i likestillings- og diskrimineringsloven § 6. Det betyr at en nøytral praksis som i utgangspunktet behandler alle likt, men som fører til at personer med en funksjonsnedsettelse stilles dårligere enn andre, vil kunne være et brudd på tilretteleggingsplikten. 

Et brudd på tilretteleggingsplikten kan være diskriminering av personer med funksjonsnedsettelser.

Hva kan du gjøre ved manglende tilrettelegging

Du kan prøve å løse saken ved å gå i dialog med det kommunale eller offentlige tjenestetilbudet.  Du kan gjøre dette på egen hånd eller med bistand fra for eksempel en interesseorganisasjon. Det er viktig at du samler informasjon om saken din, som for eksempel e-poster, tekstmeldinger eller utsagn fra vitner. 

Gi beskjed om dine behov

Alle som bruker offentlige tjenester har selv ansvar for å si ifra om sine behov, slik at de som gir tjenester kan sikre et likeverdig og tilrettelagt tilbud. Det kan være lurt å ha med en skriftlig uttalelse fra din fastlege eller en spesialist om din situasjon og dine behov, dersom du har en funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger tilrettelegging. 

Klage på manglende tilpasning

Dersom du har sagt ifra om dine behov, men tjenestetilbudet ikke har forsøkt å tilrettelegge for deg, kan du sende en klage til det offentlige tjenestetilbudet. 

Ombudet gir råd og veiledning

Ombudet gir råd og veiledning på telefon, brev og digital postkasse. Dialogen med oss er uforpliktende, og du kan ta kontakt med oss anonymt, hvis du ønsker det. Våre tjenester er gratis.

Aktuelt lovverk

Likestillings- og diskrimineringsloven:

Helse- og omsorgstjenesteloven:

Aktuelle saker

  • DIN 19/296 under behandling              
Flere saker fra Diskrimineringsnemnda:

 

Klage på diskriminering

Det er Diskrimineringsnemnda som vurderer om noe er diskriminering eller trakassering etter loven. Diskrimineringsnemnda er et alternativ til domstolen og behandler saker gratis. Du kan lese mer om nemnda i lenken under.