Personalreglement og likestillingsloven
Ombudet slo derfor fast at praktiseringen av reglementet i de fleste tilfelle vil være i strid med likestillingsloven § 21 første ledd som krever representasjon av begge kjønn i alle offentlige oppnevnte utvalg m.v. Spørsmålet var om det forelå særlige grunner som gjør det åpenbart urimelig å oppfylle kravet til representasjon av begge kjønn, jfr. § 21. andre ledd med tilhørende forskrifter. Departementet viste til at det var nødvendig og riktig at de omtalte stillingsinnehavere var representert i tilsettingsrådet, uten å begrunne dette nærmere. Det ble videre vist til departementets arbeid med å rekruttere flere kvinner til disse lederstillingene.
Ombudet påpekte at det ofte blir stilt urimelig høye krav til både stilling, praksis og spesialkunnskaper for å bli oppnevnt som medlem i et offentlig utvalg. I denne etaten var listen lagt så høyt at kvinner i praksis ble utelukket fra å delta i tilsettingsrådet, samtidig som kvinnelige søkere til ledige stillinger i de fleste tilfelle ville bli intervjuet av menn. På grunn av kjønnssammensetningen i etaten hadde Ombudet forståelse for at det i mange tilfelle ville være vanskelig å finne egnede kvinnelige ansatte til å representere administrasjonen i tilsettingsrådet. Situasjonen ville imidlertid ikke være den samme ved alle de lokale enhetene, slik at det i noen tilfelle burde være mulig å finne egnede kandidater blant kvinnelige ansatte, utenfor de omtalte stillingskategoriene.
Ombudet ba departementet og de berørte tjenestemannsorganisasjoner om vurdere å endre den aktuelle bestemmelsen i personalreglementet slik at flere kvinner kan oppnevnes i tilsettingsrådet.
Saksnummer: 1998/152
Emne: tilsettingsråd, reglement
Klager: kvinne
Lovanvendelse: § 21.0